Beurs23 aug '12 07:26Aangepast op 23 aug '12 09:53

Ahold: goede cijfers, moeilijke markt

Auteur: Marjan van den Berg

Supermarktconcern Ahold verhoogde de winst en omzet in het tweede kwartaal, maar verwacht aanhoudend moeilijke marktomstandigheden.

De omzet van Ahold in het tweede kwartaal kwam uit op 7,7 miljard euro, een stijging van bijna 12 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2011.

Het bedrijfsresultaat bedroeg 326 miljoen euro, een stijging van 18,5 procent. Onder de streep hield Ahold 248 miljoen euro over, bijna een kwart hoger dan een jaar geleden.

Met uitzondering van het bedrijfsresultaat liggen de resultaten licht boven de verwachting van analisten.

Topman Dick Boer laat weten aanhoudend moeilijke marktomstandigheden te verwachten en rekening te houden met "het mogelijke effect van stijgende grondstofprijzen''.

Nederland
De omzet in Nederland groeide met 5,3 procent. Daarvan kwam 2,4 procent voor de rekening van Bol.com dat na de afronding van de overname in mei voor ruim de helft van het kwartaal bij de resultaten van Ahold werd gerekend.

De winstmarges bij Albert Heijn werden negatief beïnvloed door onder meer prijsacties, aldus Ahold. De reclamecampagne van Albert Heijn voor het voetbalkampioenschap was weinig succesvol. "Mislukt'', noemde Ahold-topman Dick Boer de EK-actie van de supermarktketen.

VS
In de Verenigde Staten waar Ahold het grootste deel van de omzet vandaan haalt, steeg de omzet met ruim 3 procent en wist de onderneming ook marktaandeel te winnen. Hier steeg de winstmarge wel als gevolg van onder meer kostenbesparingen.

In Tsjechië en Slowakije boekte Ahold na twee kwartalen van daling, weer een lichte stijging van de omzet. Netto was er nog sprake van een daling, maar in de winkels die langer dan een jaar open zijn, steeg de omzet met 0,7 procent.

Gerelateerde artikelen