Beurs26 jan '12 08:59

H&M boekt verlies, blijft positief

Auteur: Edme Koorstra

Voor het Zweedse modeconcern Hennes & Mauritz was 2011 geen goed jaar. De winst daalde met 15 procent ten opzichte van 2010. Toch is het bedrijf positief en schroeft de groeiplannen op.

Kan het Zweedse modeconcern Hennes & Mauritz de toenemende concurrentie weerstaan? BNR's Humberto Tan vroeg het aan Peter Beringer, fashion consultant bij het Retail Management Center.

Beleving
De winstdaling van 15 procent is volgens H&M te wijten aan een slecht economisch klimaat, hoge grondstofprijzen en slecht weer. Is het verlies dan nog binnen de perken gebleven?


Beringer: "Het verlies zat eraan te komen. Maar de positiviteit is gerechtvaardigd, want we staan aan de vooravond om de service en fashion-beleving weer terug te brengen naar de winkel. Daar is H&M al druk mee bezig, met bijvoorbeeld trainingen voor het personeel en nieuwe winkelformules, zoals Monki en Cos. Winkelen wordt veel meer een belevenis."

Topontwerpers
H&M was een van de eerste die met een collectie van een bekende gastontwerper kwam. Nu heeft iedere keten wel zoiets, van Frans Molenaar voor C&A tot Bas Kosters voor Zeeman. Hoe belangrijk zijn dat soort collecties nog voor de keten?

"H&M heeft de mode-industrie daarmee herschreven. Het publiek heeft dat omarmd, en is eraan gewend geraakt om topmode tegen lage prijzen te kopen. Ze kunnen daar nog wel even op voort. Dat blijft belangrijk. Want de vraag voor internationaal design tegen acceptabele prijzen is er nog steeds."


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen