In Nederland daalde het aantal nieuwe personenauto's dat op naam werd gesteld met ruim 7 procent tot 52.549, blijkt uit cijfers die de Europese brancheorganisatie ACEA dinsdag publiceerde.
In de 27 EU-landen daalden de autoverkopen het sterkst in Portugal (49,2 procent), Griekenland (42,6 procent), Cyprus (35 procent) en Italië (26,7 procent). De sterkste verkoopstijgingen in de EU werden gemeten in Finland (plus 82,2 procent), Roemenië (plus 29,2 procent) en Estland (plus 28,5 procent).
Groot-Brittannië had vorige maand de meeste op naam gezette nieuwe auto's. De verkoop steeg met 1,8 procent tot bijna 373.000 voertuigen. In Duitsland stegen de autoverkopen met 3,4 procent tot ruim 339.000.
Het Duitse concern Volkswagen (met ook merken als Skoda, Seat en Audi) was in maart Europees koploper in maart met een verkoop van ruim 340.000 auto's en een marktaandeel van 23,4 procent. Het Franse PSA Peugeot Citroën was tweede met een marktaandeel van 11,1 procent, gevolgd door Renault met 7,6 procent.
In het gehele eerste kwartaal daalde de Europese autoverkoop ten opzichte van een jaar eerder met 7,7 procent tot 3,31 miljoen.