De problemen bij de tv-tak van Philips zijn volgens Kleisterlee een wereldwijd verschijnsel. En Philips is niet de enige die last heeft van die stroeve markt, zegt Kleisterlee. "De hele industrie had zich meer voorgesteld van het WK voetbal 2010, waardoor we na afloop bleven zitten met grote voorraden'', aldus Kleisterlee. "Bovendien konden chipleveranciers niet op tijd leveren, waardoor we kampten met leveringsproblemen. Hierdoor gingen we ook het nieuwe jaar in met grote voorraden."
Nieuwe licentie-deals
De vertrekkend topman stelde dat het merk Philips erg profiteert van zogeheten licentie-deals. "Partners zijn bereid interessante percentages te betalen voor licentie-overeenkomsten", aldus Kleisterlee, die geen prijskaartje wilde plakken op de televisie-activiteiten. Het concern zal dan ook in de toekomst als het kan dergelijke overeenkomsten sluiten.
Een voordeel hiervan is volgens de topman ook dat de zichtbaarheid van andere Philipsproducten zoals audioapparatuur in het (winkel)schap vergroot wordt. "Televisie draagt voor een belangrijk deel bij aan het merk Philips", aldus Kleisterlee.