Beurs8 feb '12 17:13Aangepast op 8 feb '12 17:39

Nationale Ballet succesvol in sombere tijden

Auteur: Harmen Simon Teunis

Het businessmodel van het Nationale Ballet lijkt niets te voelen van de economische crisis of de bezuinigingen in de cultuursector. Want het dansgezelschap uit Amsterdam zag de bezoekersaantal het afgelopen jaar met 17 procent stijgen.

Het aantal betalende bezoekers steeg daarmee van 82.000 in 2010 naar zo'n 99.000 in 2011. Maar dat is niet vanzelf gegaan, zegt Stijn Schoonderwoerd, zakelijk directeur van het Nationale Ballet.

Schoonderwoerd: "We hebben wel heel erg hard moeten werken om die zalen weer te vullen. En dat is gelukt. Een aantal jaar geleden kozen we voor een aanvallende strategie en veel meer te investeren in marketing. Niet alleen in print maar vooral ook online. Er is echt een verschuiving geweest om ook het gezelschap op andere plekken te brengen om daarmee andere doelgroepen op ons te wijzen."

Ballet op Lowlands?
En daardoor kwam het Nationale Ballet op plekken waar je niet zo snel een ballet zou verwachten. "We zijn bijvoorbeeld op Lowlands geweest. Daar hebben we opgetreden voor echte festivalbezoekers. Lowlands moest meer mensen bij de deur wegsturen dat er mensen in de tent pasten. We hebben op de Dam opgetreden en er zijn ook voorstellingen van ons in bioscopen uitgezonden.”

YouTube
Schoonderwoerd heeft het ballet dus eigenlijk uit het theater gehaald. Het Nationale Ballet wist ook het digitale podium te bereiken. "Ons podium is niet alleen ons letterlijke podium hier maar ook YouTube. Er is al meer dan een miljoen keer op filmpjes van ons geklikt. Dat zijn allemaal mensen die op de een of andere manier toch in contact komen met ons gezelschap. Dan is de hoop, dat is ook uitgekomen, dat ze vroeg of laat een kaartje kopen omdat ze het toch een keer echt live in het theater willen zien."

Te vroeg om te juichen
Toch is het volgens Schoonderwoerd nog te vroeg om te zeggen dat het Nationale Ballet geen last heeft gehad van de bezuinigingen en de btw-verhoging. Want de markt is volgens hem toenemend onvoorspelbaar en grillig geworden.

"Klanten zijn ook meer risicomijdend in hun keuzes. We hadden met het Zwanenmeer en Notenkraker wel twee publiekskrakers te pakken. Of we die goede koers in dit voorjaar weer kunnen volhouden dat moeten we nog meemaken. Het is voor mij nog te vroeg om te zeggen dat we er niets van merken", zegt Schoonderwoerd op BNR.

Gerelateerde artikelen