Beurs12 mei '11 16:27Aangepast op 12 mei '11 17:43

Gfk: detailhandel zit in koopvacuüm

Auteur: Edme Koorstra

Consumenten houden de hand op de knip uit onzekerheid over de eigen toekomst en die van de wereldeconomie. "Dat speelt in vrijwel alle sectoren met uitzondering van de supermarkten'', zei directeur Laurens van den Oever van onderzoeksbureau GfK. Dat houdt de verkopen bij van ruim 3500 winkelbedrijven.

De omzet in de verschillende non-foodsectoren staat overwegend in de min. Zo staat de verkoop van muziek, games en dvd's 12 procent in de min in de eerste drie maanden van het jaar, boeken moeten het met 3,5 procent minder stellen. De totale verkoop van kleine huishoudelijke apparaten loopt 2 procent achter.
Volgens Van den Oever blijft de Nederlandse consument vooral thuis. "De supers draaien als een tierelier.''
Luister rechts naar Van den Oever: "Die consument blijft almaar sparen".


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen