Philips stoot zijn televisie-activiteiten af, maar er blijft dus een belangrijke band met Nederland. “Amsterdam is het centrum van onze belangrijkste markt: de Benelux'', zei een woordvoerster van TP Vision. Bovendien blijft de band met Philips belangrijk, merkte ze op.
In totaal komen er 3300 mensen te werken bij het samenwerkingsverband, vrijwel allemaal voormalige Philips-medewerkers. Hoeveel mensen er precies in Amsterdam gaan werken is onduidelijk.
Marktaandeel
Nergens
is het marktaandeel van Philips op het gebied van televisies groter dan in de
Benelux. Vorig jaar becijferde onderzoeksbureau GfK het Philips-marktaandeel op
25 procent. Ter vergelijking: in Rusland is dat 15 procent.
TP Vision richt zich vooral op de Europese en Russische markt en daarnaast op een klein deel van Zuidoost-Azië. Andere belangrijke markten als China, India en Noord-Amerika vallen niet onder de joint-venture, maar worden door TPV Technology zelf bediend.
Merknaam
Philips
maakte maandag de afronding bekend van de overeenkomst met TPV Technology. Het
elektronicaconcern wordt voor 30 procent eigenaar van het nieuwe tv-bedrijf.
De televisies die dat bedrijf gaat ontwerpen, maken en verkopen krijgen de merknaam Philips.
Televisie-activiteiten
Philips
kondigde de afstoting van de verlieslijdende televisie-activiteiten vorig jaar
april al aan. In de afgelopen maanden werd de deal definitief afgerond en kreeg
de samenwerking de benodigde toestemming van toezichthouders.
TP Vision krijgt in eerste instantie vijf jaar het recht de merknaam Philips te gebruiken. Die periode wordt met vijf jaar verlengd als aan de doelstellingen wordt voldaan.
Royalties
In
ruil voor de merknaam ontvangt Philips vanaf 2013 royalties ter waarde van 2,2
procent van de omzet met een minimum van 50 miljoen euro per jaar. TPV betaalt
bovendien een nog te bepalen bedrag voor zijn belang.
Dit bedrag zal afhankelijk zijn van de toekomstige inkomsten. Na zes jaar kan Philips zijn resterende belang verkopen.