Beurs23 dec '11 11:15

Toekomst levering pakketjes in pick-up points

Auteur: BNR Webredactie

Wie iets bestelt bij bijvoorbeeld Bol.com, Zalando of de Bijenkorf krijgt met Docdata te maken. Het bedrijf kent een constante groei, nadat het in 2000 het roer volledig heeft omgegooid.

Het is een kwestie van doorzetten, vertelt directeur Michiel Alting von Geusau aan Paul van Liempt.

Logistiek
Het grootste gedeelte van het bedrijf is gericht op de logistiek. Dagelijks gaan vanuit Waalwijk meer dan 100.000 items weg. Het bedrijf krijgt de hele dag orders binnen en levert de volgende dag aan de klant. “Maar de toekomst ligt in de pick-up points in plaats van het bezorgen aan de deur”, aldus Alting von Geusau. “Dit gebeurt al heel veel in het buitenland en gaat zich de aankomende jaren ontwikkelen in Nederland”.

Het bedrijf is ook nog actief op andere markten. Zo maakt het machines waarmee paspoorten uniek worden gemaakt voor elk individu. En zit het bedrijf in de zonnecellen. “Dit is een lastige markt. De mainstream solarmarkt gaat helemaal naar China toe”.

Het roer om
Docdata werd groot als cd- en dvd-productiebedrijf. Maar het bedrijf merkte dat het opereerde in een stagnerende markt en besloot om de online markt in te duiken. “Het waren hele moeilijke jaren, want de internetmarkt begon pas vanaf 2005 te groeien”, aldus Alting von Geusau. Het gaat nu fantastisch met het bedrijf. Het aandeel van Docdata is de grootste stijger van het afgelopen jaar met 46,65%.

Kerstdrukte
In deze business is het cruciaal dat wat vandaag besteld wordt morgen bij de klant is afgeleverd. “Dat betekent dat je snel moet schakelen. Met de kerst op komst is het absolute topdrukte”.

Gerelateerde artikelen