Prijzen stijgen, omzet supers omhoog
Supermarkten profiteren van de gestegen voedselprijzen. Ze hebben afgelopen kwartaal bijna een procent meer omzet gedraaid. Vooral voor vlees, aardappelen, rijst, pasta, noten en koffie betalen we meer. Volgens marktonderzoeks-bureau GfK zijn die producten gemiddeld 5 procent duurder geworden.
De supermarkten hebben hun omzet in het eerste kwartaal met 0,9
procent zien stijgen vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. De
omzetgroei is vooral veroorzaakt door de fors gestegen voedselprijzen.
Dat blijkt uit donderdag gepubliceerde cijfers van
marktonderzoeksbureau GfK.
Prijzen omhoog geschoten
De voedselprijzen op de wereldmarkt
zijn de laatste tijd omhoog geschoten, onder meer als gevolg van
misoogsten. De prijzen van aardappelen en vlees zijn in februari met gemiddeld
10 procent gestegen ten opzichte van de maand ervoor.
Folders werken
Klanten laten zich bij hun winkelkeuze nog steeds het meest leiden
door folders. Ruim een op de zeven, vooral jongeren, kijkt online naar
het aanbod van de supermarkten. De consument kijkt vooral naar de
prijs, aanbiedingen en specifieke producten. Ook vriendelijk personeel
wordt vaker genoemd als reden om naar een bepaalde winkel te gaan.