BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Beurs

Norwegian bestelt 222 vliegtuigen

  • Harmen Simon Teunis
woensdag 25 januari 2012, 10:05 Update: woensdag 25 januari 2012, 15:32
Fragment | Guillaume Burghout, luchtvaarteconoom bij SEO Economisch Onderzoek: "Ik denk dat netwerkmaatschappijen zoals KLM en Scandinavian Airlines in de toekomst nog meer concurrentie kunnen verwachten van dit soort luchtvaartmaatschappijen."

De Noorse luchtvaartmaatschappij Norwegian heeft een gigantische order aan vliegtuigen geplaatst bij Boeing en Airbus. De prijsbokser kondigde woensdag aan 222 vliegtuigen te hebben besteld.

De maatschappij heeft in totaal gewinkeld voor 16,6 miljard euro bij Boeing en Airbus. Daarvoor krijgt de Norwegian bestelt 122 Boeing 737's en 100 Airbus A320 Neo toestellen. "De order is de grootste in de Europese luchtvaartgeschiedenis en markeert een belangrijke mijlpaal in de 10-jarige historie van onze maatschappij", zei topman Björn Kjos.

Optie op nog eens 150 kisten
Daarnaast heeft Norwegian een optie op nog eens 150 vliegtuigen van beide producenten genomen. Dit zou gaan om 100 Boeing 737 toestellen en 50 Airbus A320 neo's. "Norwegian heeft nu een omvang bereikt waarbij het kan profiteren van twee leveranciers, waar het gaat om een adequate vliegcapaciteit, flexibiliteit en concurrentie tussen de vliegtuigproducenten", voegde de topman eraan toe.

Marktaandeel pakken
Volgens Guillaume Burghout, luchtvaarteconoom bij SEO Economisch onderzoek, zet de maatschappij duidelijk in op het pakken van marktaandeel van de reeds gevestigde partijen. "Als ik kijk naar de groei van de prijsvechters in Europa dan is de groei in het afgelopen decennium gigantisch geweest. In 2001 was het marktaandeel van die low cost carriers in Europa nog maar vijf procent. In 2010 was dat al 35 procent."

Burghout vervolgt: "In Scandinavië, waar Norwegian haar achtergrond heeft, was het aandeel enkele jaren terug nog enigszins beperkt. Die landen lagen onder het Europese gemiddelde wat betreft het marktaandeel van de prijsvechters en Norwegian heeft daar duidelijk op ingespeeld door lage prijzen in de markt te zetten".

Ook andere markten
Burghout verwacht dan ook dat Norwegian ook buiten de Noorse grenzen de markt wil beroeren. "Ze hebben nu thuisbases in Oslo, Stockholm, Kopenhagen en Bergen. Ik vermoed dat er nog wel meer secundaire steden vanuit Scandinavië vooral met Zuid-Europa verbonden gaan worden. Vooral in Finland is het marktaandeel van Norwegian nog niet zo groot. En verder denk ik dat we bij Norwegian zullen zien wat Ryanair en Easyjet in het verleden ook gedaan hebben, namelijk bases opzetten in de rest van Europa", zegt Burghout op BNR.

AirbusBoeingLuchtvaartnorwegian
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

'Kabinetsbesluit kost duizenden banen KLM'

Duivels dilemma Hoekstra door miljardensteun KLM

Schiphol verwerkt nog 35.000 passagiers per dag

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Komt de aanvoer van vaccins al op gang?

25 januari | Scherven rapen na de avondklok

2. De sleutel naar de genetische code van een vaccin

Opinie | Waarom heb ik dit niet bedacht?

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play