Om hoeveel verlies het gaat is volgens verschillende onderzoeksbureaus niet te zeggen, maar dat er omzetverlies zal zijn is volgens de bureaus duidelijk.
Niet door?!
Daarbij zijn er verschillende branches die door verlies op het EK minder zullen presteren. Zo zouden werknemers eerder een vakantie boeken als Oranje niet doorgaat naar de volgende ronde.
Superverlies
Supermarkten zullen het grootste slachtoffer worden van Oranje-verlies. Het economisch bureau van ING denkt dat zij per wedstrijd 10 miljoen extra omzet hebben. Een uitschakeling zou dus zo'n 40 miljoen kosten voor de supers. Onderzoeksbureau Gfk denkt dat het op een lager bedrag komt: zo'n 22 miljoen euro minder omzet. "Maar het verwijderen van oranjeversiering en het
weggooien van onverkoopbare producten kost nog circa 3 miljoen euro
extra", zegt Joop Holla van Gfk.
Biertje minder
In de horeca ligt het complexer. Die branche heeft het de laatste jaren sowieso zwaar en kleine ondernemers die dure tv-schermen en oranjeversiering hebben aangeschaft zullen flink verlies draaien door uitschakeling. Volgens ING zullen cafés ongeveer 2 miljoen euro per wedstrijd verdienen, als Oranje in de race blijft. Restaurants profiteren juist van verlies; mensen blijven daar juist weg tijdens wedstrijden.
Detailhandel
De detailhandel zal een extra omzet draaien van 140 miljoen euro als Nederland de finale haalt, zo denkt brancheorganisatie Detailhandel Nederland. Over de kosten bij vroegtijdige uitschakeling
durft de organisatie alleen geen uitspraken te doen.