Beurs2 mei '12 07:28

Transportsector heeft last van de crisis

Auteur: Harmen Simon Teunis

De transportsector bevindt zich in zwaar weer. In de eerste maanden van dit jaar gingen er 65 bedrijven failliet. Dat zijn er 21 meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Ook stopten 155 bedrijven.

De oorzaken; hoge brandstofprijzen, teruglopende vraag en toenemende internationale concurrentie. Als er niets verandert, is het wachten tot meer bedrijven omvallen, waarschuwt brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland woensdag.

Kredietbeoordelaar Graydon signaleert een stijging van het aantal faillissementen in de sector van 48 procent, ruim boven de landelijk toename van 21 procent. TLN constateert dat bedrijvigheid, omzet en winst op het laagste niveau in 2 jaar liggen. "Het belang van rigoureuze maatregelen die het economisch vertrouwen en herstel stimuleren, was de laatste jaren nog nooit zo groot", aldus algemeen directeur Peter Sierat.

Snel bezuinigen
Hij vindt het van groot belang dat het demissionaire kabinet en de Tweede Kamer de aangekondigde bezuinigingen snel gaan uitvoeren, zodat het vertrouwen in de markt en de economische groei kunnen herstellen. Maar ook de partijen in de zogeheten Kunduzcoalitie die afgelopen week een begrotingsakoord sloten, verzwaarden de lasten voor het wegvervoer door het eurovignet duurder te maken.

Weinig winst
Volgens TLN wordt er over het algemeen niet of nauwelijks winst gemaakt in deze sector, waar de vrachtprijzen al sinds 2008 onder druk staan. In deze economisch onzekere tijd houden mensen de hand op de knip en vervoerders zien daardoor de bedrijvigheid teruglopen. De kleine transporteurs zagen hun omzet het eerste kwartaal van dit jaar gemiddeld met ruim 6 procent afnemen.

Bij de grotere bedrijven was dat iets minder dan 4 procent. De kleine bedrijven hebben volgens TLN inmiddels "nauwelijks nog vet op de botten" om de crisis nog langer te doorstaan.

Dieselprijs
Verder steeg de prijs van diesel sinds 2009 met 56 procent. De transportondernemers voelen dat, want het lukt 90 procent van hen niet om de brandstofkosten geheel door te berekenen aan de opdrachtgever, stelt TLN. De brandstofkosten zijn voor een transportbedrijf ongeveer 30 procent van de totale kosten. Daarbij maken veel chauffeurs zich ook zorgen over de inzet van goedkopere buitenlandse chauffeurs in Nederland.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen