Beurs16 dec '11 08:21

Energieleverancier krijgt 7,2 miljoen boete

Auteur: BNR Webredactie

De NMa beboet energieleverancier Greenchoice voor 7,2 miljoen. Consumenten kregen jarenlang de eindafrekening te laat of helemaal niet.

Het gaat hierbij om consumenten die hun leveringsovereenkomst hadden beëindigd.

Alsnog geld terug
In de meeste gevallen ging het om consumenten die geld terug moesten krijgen. Alle benadeelde consumenten hebben alsnog hun eindafrekening ontvangen en hebben hun geld teruggekregen. Greenchoice neemt in overleg met de NMa maatregelen om herhaling te voorkomen.

8,6 miljoen niet uitgekeerd
Gebleken is dat Greenchoice in de periode maart 2005 tot maart 2011 ruim 20% van de eindafrekeningen niet op tijd heeft verstuurd. Ruim de helft van de eindafrekeningen in deze groep werd helemaal niet verzonden. In totaal werd er ongeveer 8,6 miljoen euro niet uitgekeerd aan klanten.

Schoon schip
Peter Plug, directeur van de Energiekamer NMa: "Greenchoice maakt schoon schip, de NMa zal dit proces nauwlettend volgen om de betrouwbaarheid van deze leverancier in de toekomst te waarborgen."

Directie treedt terug
Greenchoice heeft een aantal maatregelen genomen om de schade bij consumenten te herstellen en herhaling te voorkomen. Greenchoice heeft alsnog het geld aan alle gedupeerde consumenten uitgekeerd. En zal daarnaast ook nog rente vergoeden. De huidige directieleden nemen hun verantwoordelijkheid en treden terug. Bovendien zet Greenchoice stappen om de organisatie zó in te richten dat de kans op nieuwe overtredingen wordt geminimaliseerd, waaronder het opzetten van een complianceprogramma.

Strikte controle
De NMa zal er strikt op toezien dat de nieuwe directie zich aan alle regels houdt. Plug: "Gelet op de getroffen maatregelen en de constructieve houding van Greenchoice tijdens het onderzoek, heeft de NMa er vertrouwen in dat Greenchoice als betrouwbare energieleverancier haar klanten kan bedienen".

Blijven overstappen
De NMa hecht er erg aan dat consumenten op tijd een juiste eindafrekening ontvangen. Foutloze administratieve processen vormen een voorwaarde voor het snel en eenvoudig kunnen switchen van leverancier. Gemakkelijk overstappen leidt tot prikkels voor de concurrentie tussen leveranciers, waardoor de marktwerking in de energiesector wordt bevorderd. "De NMa grijpt derhalve nu hard in, zodat consumenten met een gerust hart kunnen blijven overstappen", aldus Peter Plug.

Greenchoice betreurt
"Wij erkennen de te late verzending, maar wij betreuren dat - ondanks het feit dat alles hersteld is - de NMa het toch nodig vindt een dusdanig omvangrijke boete op te leggen'', aldus Greenchoice in een reactie. Mensen die nog geld tegoed hadden zijn volgens de onderneming inmiddels allemaal uitbetaald, inclusief rente. Klanten die nog moesten bijbetalen, hoeven dat niet meer te doen.

Gerelateerde artikelen