Beurs27 aug '12 15:41

Nederland© meer waard, minder waardevol

Auteur: Fleur de Bruijn

Het merk Nederland is, ondanks een waardestijging van 9 procent naar 872 miljard, gedaald op de wereldranglijst van meest waardevolle natiemerken.

Dit schrijft het Financieele Dagblad maandag. In het jaarlijkse onderzoek naar landenmerken van het internationale merkwaarderingsbureau Brand Finance is Nederland drie plaatsen gezakt naar nummer vijftien.

Zwakke vertrouwen
Nederland had volgens Brand Finance last van de eurocrisis en de trage groei in de eurozone, maar ook het zwakke vertrouwen bij bedrijven en verslechterde vooruitzichten bij kredietbeoordelaar Moody’s.

Het meest waardevolle landenmerk in 2012 zijn de Verenigde Staten (14641 miljard), gevolgd door China (4847 miljard) en Duitsland (3903 miljard). De sterkste merken zijn Singapore, Zwitserland en de VS.

Toeristen, producten en talent
Singapore scoorde het beste in het aantrekken van investeringen. Australië, de VS en Zwitserland deden het respectievelijk het best op het gebied van toeristen, producten en talent

Gerelateerde artikelen