Beurs3 jul '12 16:11

Nederland populair bij investeerders

Auteur: Melvin Captein

Buitenlandse investeerders wisten Nederland vorig jaar goed te vinden. Het aantal concrete investeringsprojecten steeg in 2011 met 48 procent.

In totaal komt het aantal investeringsprojecten daarmee op 170. Nederland stijgt daarmee van de achtste naar de vijfde plaats in de Europese top 10 van de meest aantrekkelijke Europese investeringslanden. Dat blijkt uit onderzoek van Ernst&Young. Dat Nederland dit animo ook in 2012 kan vasthouden, lijkt echter niet waarschijnlijk.

Alleen fysiek
In het onderzoek zijn alleen publiekelijk aangekondigde 'fysieke' investeringsprojecten meegerekend, zoals het openen van nieuwe (hoofd)kantoren of het neerzetten van productiecentra. De Verenigde Staten zijn met 62 investeringsprojecten, 36 procent van het geheel, veruit de grootste investeerder in ons land. In 2010 was het aantal Amerikaanse projecten 46, wat toen 40 procent van het totaal was.

De meeste investeringen hadden afgelopen plaats in de sector sales en marketing, gevolgd door logistiek en productie. In 2011 werden er 15 (buitenlandse) hoofdkantoren in Nederland gevestigd, tegen 20 in 2010.

Negatieve trend
Ernst&Young beschikt nog niet over concrete gegevens over de investeringen in Nederland dit jaar. Maar de trend is volgens senior manager Caroline Rodenburg negatief. "2012 lijkt wat dat betreft meer op 2010 dan op 2011. In het derde en vierde kwartaal is het aantal investeringsprojecten altijd hoger, maar het is de vraag of dat voldoende zal zijn om het eerste halfjaar te compenseren.''

Het beeld van Nederland onder de door Ernst&Young ondervraagde ondernemers is positief. Het bedrijf ondervroeg ruim 200 bedrijven in het buitenland. Van hen gaf 27 procent aan het komende jaar 'zeker' of 'waarschijnlijk' in Nederland te gaan investeren. Zij prijzen het prettige leefklimaat, de infrastructuur op het gebied van telecommunicatie, transport en logistiek. Arbeidskosten en -flexibiliteit, en de kosten van onroerend goed worden als negatieve punten genoemd.

Geen BRIC
Opvallend is dat de grote opkomende economieën, onder andere China en India, nauwelijks naar Nederland komen. Daar ziet Ernst&Young een verbeterpunt. Volgens de accountant moet Nederland zich door internationale promotiecampagnes beter op de kaart zetten. Zo zijn bepaalde regelgeving en subsidiemogelijkheden voor onderzoek en innovatie nog slecht bekend in het buitenland.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen