Nederlandse ondernemer komt Japan niet in
Minister Verhagen kan praten als brugman, maar Nederlandse bedrijven komen Japan niet in. Het land is zeer gesloten voor buitenlandse bedrijven, maar heeft zelf de wereld veroverd met zijn producten.
Terwijl Verhagen Japan bezoekt ter bevordering van de handelsbetrekkingen, krijgen Nederlandse bedrijven geen voet aan de grond in het land van de rijzende zon.
Paradox
BNR-presentator Humberto Tan sprak woensdag met hoogleraar Aziatische bedrijfscultuur Rien Segers aan de Rijksuniversiteit Groningen. Tan vroeg hem allereerst hoe de Japanners het hebben geflikt om zelf de wereld te veroveren. Segers: "Dat is een kleine paradox. Aan de ene kant is de kennis ín Japan over de VS en West-Europa ontzettend groot. Ze hebben een fantastische strategie kunnen opzetten om honderden bedrijven in West-Europa en Amerika neer te zetten."
Open economie
Aan de andere kant, zei Segers, 'is het ontzettend stil gebleven omdat de Japanners de markt eenzijdig hebben geopend van binnen naar buiten, maar niet omgekeerd'. Segers: "Daarbij moet worden aangetekend dat sinds een jaar of drie een duidelijke kentering te zien is, omdat ze beseffen dat de wereldeconomie een open economie moet zijn."
Hete adem China
En Japan voelt de hete adem van China in de nek, legde Segers uit. Volgens hem gaan er langzaam maar zeker steeds meer deuren open voor ondernemers uit het buitenland. "De strategie is veranderd, er is ruimte gekomen voor joint-ventures, samenwerkingsverbanden, maar ook voor de vestiging van buitenlandse bedrijven in Japan. Dus er liggen en kómen kansen."
Klik hier om te luisteren naar hoogleraar Aziatische bedrijfscultuur Rien Segers aan de Rijksuniversiteit Groningen.