Eindelijk regeling voor gedupeerde DSB-klanten
Bijna twee jaar nadat DSB Bank failliet ging, hebben belangenorganisaties en de curatoren van DSB een akkoord bereikt over een compensatieregeling voor gedupeerde klanten.
In een persconferentie stelden de curatoren van de failliete bank, de rechtsbijstandsverzekeraars en belangenorganisaties gezamenlijk dat er een compensatieregeling komt voor duizenden gedupeerde klanten die "enkele honderden miljoenen euro's'' gaat kosten.
Koopsompolis
De betrokken partijen hopen dat met het akkoord op hoofdlijnen een gang naar de rechter niet meer nodig zal zijn. De grootste groep gedupeerden betreft klanten die een koopsompolis hadden afgesloten bij DSB. Verder gaat het over mensen met een beleggingsverzekering, een aandelenleaseproduct en mensen die met DSB in zee gingen voor kredietverlening.
Curator
BNR-verslaggever Jeroen Stans, sprak met curator Rutger Schimmelpenninck. Gedupeerden van DSB sloten veel te dure polissen af en de te hoge kosten worden nu gecompenseerd, zegt Schimmelpenninck.
"Iedereen met een verzekeringsproduct boven een bepaalde grens gaat een vergoeding krijgen. Iedereen die in het verleden een leaseproduct heeft gehad ook. Verder zullen mensen die teveel krediet hebben gekregen, boven bepaalde normen, een aanvraag kunnen indienen en zullen dan mogelijk rente vergoed krijgen over het bedrag dat ze teveel hebben geleend."
Voor de kerst
Ruim 8000 mensen krijgen nog voor kerst te horen wat de compensatieregeling voor hun precies inhoudt. Dit zijn de mensen die een klacht hadden ingediend.
Andere DSB-klanten die in aanmerking denken te komen voor compensatie kunnen tot uiterlijk 31 december 2012 via de website www.dsbcompensatie.nl alsnog een klacht indienen. Zij krijgen dan in een later stadium te horen wat de regeling voor hen inhoudt.
Is dit allemaal nogal abstract? Kijk via de link links naar rekenvoorbeelden van compensatie.