Beurs6 sep '12 19:06

Meer blikjes drank verkocht dankzij sportzomer

Auteur: Mijke Hurkx

Het EK voetbal en de Olympische Spelen was kennelijk heel gezellig, het zorgde voor een stijging in de verkoop van blikjes drank.

Nederlandse drankproducenten hebben in het eerste halfjaar 7 procent meer blikjes gevuld dan in dezelfde periode vorig jaar. In totaal werden 2,48 miljard blikjes volgepompt met bier en frisdrank. Dat blijkt uit donderdag gepubliceerde cijfers van de internationale branchevereniging Beverage Can Makers of Europe (BCME).

Bier
Er zijn met 1,24 miljard ongeveer 8 procent meer bierblikjes gevuld dan in de eerste helft van 2011. De hoeveelheid frisdrankblikjes die werd verwerkt groeide iets minder hard vanwege slecht weer in de maanden april, mei en juni. Het aantal afgevulde blikjes met dranken als cola en sprite kwam uit op 1,47 miljard stuks, 6 procent meer dan een jaar eerder.

Export
Al deze blikjes worden niet alleen door Nederlandse consumenten gedronken. Een woordvoerder van BCME wijst erop dat ruim 70 procent van de Nederlandse afvul is bedoeld voor de uitvoer naar andere Europese landen. Vooral grote bierbrouwerijen als Heineken en Bavaria staan volgens hem bekend als grote blikexporteurs.

In Europa als geheel zijn in de eerste 6 maanden van dit jaar ruim 30 miljard blikjes van inhoud voorzien. Dat betekent een stijging van 4 procent ten opzichte van vorig jaar.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen