BKR moet opener worden
Mensen die geregistreerd staan bij het Bureau Krediet Registratie (BKR) moeten makkelijker hun eigen dossier kunnen inzien en eventueel corrigeren, zegt Sylvester Eijffinger, de nieuwe voorzitter van het BKR.
De nieuwe voorzitter zegt dat in een interview met de kranten van de GPD (Geassocieerde Persdiensten) van zaterdag.
Sylvester Eijffinger legt aan Harmke Pijpers uit hoe hij dit voornemen van plan is in praktijk te brengen. "BKR werkt al langere tijd aan portals die ervoor moeten zorgen dat mensen gemakkelijker toegang krijgen tot hun registratie. Nu is dat heel ingewikkeld. Je moet het eerst bij een bank aanvragen of het aanvragen bij BKR in Tiel. Daar zijn transactiekosten aan verbonden. De bedoeling is dan mensen gewoon via internet, via een portal bij het BKR gemakkelijk bij hun gegevens kunnen, om die bijvoorbeeld te corrigeren."
Privacy
Het is geen eenvoudige klus. "Technisch en operationeel is dit plan wel goed te realiseren. Externe zaken maken het complexer, zoals privacy. We kunnen bijvoorbeeld pas van start gaan met een nieuw systeem wanneer de privacy is gewaarborgd. Dat in orde maken zorgt dus voor vertraging."
Schuldenpreventie
De schuldenproblematiek ziet de Tilburgse econoom als een groot probleem. "Twintigers, dertigers, een hele generatie zit tot aan zijn nek in de schulden. Banken hebben voor de crisis te makkelijk krediet verstrekt en nu doen ze te moeilijk." Het BKR wil ook meer doen aan schuldenpreventie. "Wij zijn een stichting met een publiek doel. Dus daarom geven wij hier voorlichting over. We moeten early warning indicators ontwikkelen. Maar hoe doe je dat? We zullen dit voldoende zorgvuldig moeten uitwerken."
BKR
Het BKR houdt elektronisch alle kredieten bij, zodat banken, hypotheekverstrekkers en dergelijke iemands kredietwaardigheid kunnen nagaan.