Beurs11 mei '16 16:50Aangepast op 11 mei '16 19:12

Alibaba en de 40 Nederlandse producten?

Auteur: Judith Laanen

Heeft het wel nut om als Nederlandse ondernemer je producten naar China te verschepen? Oud-Chinacorrespondent Hans Moleman denkt van niet.

Foto ANP
Foto ANP

De afdeling in de hoofdstad moet het makkelijker maken om Nederlandse producten naar China te exporteren. Maar voor Nederlandse ondernemers die wel brood zien in de verkoop van Hollandse waar aan China kan dat in de praktijk nog wel eens tegenvallen, zegt Hans Moleman.

Slimme makelaar
De oud-Chinacorrespondent en auteur van De Rode Miljardair over Alibaba en oprichter Jack Ma, zegt dat Alibaba "gewoon een slimme makelaar is die de meeste ondernemers die daar adverteren links- of rechtsom geld kost. Reken jezelf niet rijk."

Volgens Moleman hebben grote bedrijven Alibaba niet nodig en konden kleine bedrijven hun producten sowieso al via de site verkopen. Ook de moeilijke markt kan een obstakel zijn voor Nederlandse ondernemers, zegt Moleman. "je moet nog maar afwachten of je producten worden afgenomen."

Te Chinees
Fons Lamboo, vertegenwoordiger bij NBSO in Nanjing, helpt het mkb om in China voet aan de grond te krijgen. "Alibaba is te massaal en te Chinees, en niet onderscheidend genoeg", vindt hij. Chinezen willen vooral Nederlandse producten waar geen enkel Chinees sausje overheen zit.

Bekendste voorbeeld: melkpoeder. Dat moet wel zo Nederlands mogelijk zijn wil het succes hebben. "Zodra er ook maar iets Chinees tussen komt, gaan er alarmbellen rinkelen."

Echte Hollandse producten zoals kaas en drop: vergeet het maar. "Drop eten ze als medicijn, niet voor hun plezier", weet Lamboo.

Multimediale kant
Moleman denkt dat de ambities van Alibaba in Nederland veel hoger zijn dan alleen een Nederlands kantoor. Oprichter Ma wil de multimediale kant op. Hij heeft al een grote filmstudio, een YouTube-concurrent en bezit diverse kranten. "Het kan ook zijn dat hij dat soort bedrijven wil overnemen in Nederland", denkt Moleman.

Gerelateerde artikelen