Beurs1 jun '16 09:26Aangepast op 1 jun '16 19:06

Thuisservice bezorgde Albert Heijn nog nooit winst

Auteur: Jelle Maasbach

De bezorgservice van Albert Heijn heeft in de 15 jaar dat het bestaat nog nooit winst gemaakt. Dat bevestigt Ahold-topman Dick Boer, nadat meerdere bronnen dat hadden gemeld aan BNR.

Foto: ANP
Foto: ANP

Albert Heijn, onderdeel van Ahold, was een van de eerste die thuis boodschappen kwam bezorgen. Maar dat is in al die jaren nog nooit winstgevend geweest. Toch maakt Boer zich geen zorgen. 'Vergeet niet dat albertheijn.nl nu bijna 90 procent van de Nederlandse bevolking raakt met een online service. Dat kost geld, dat kost investeringen, om inmiddels 25.000 artikelen online te verkopen. Dat is investeren in de toekomst.'

Dat ondanks het enorme marktaandeel Albert Heijn maar niet kan verdienen, vindt Boer ook niet gek. 'In gebieden als Amsterdam en Utrecht verdienen we goed geld. Alleen: we hebben investeringen nodig voor de toekomst, zodat we ook dan onze klanten kunnen bereiken. We willen heel Nederland online hebben, dat is de ambitie die we hebben. Daarmee lopen we ver vooruit op onze concurrenten. Er is geen concurrent die onze dichtheid heeft van onze leveringen.'

Ahold maakte ook de cijfers over het eerste kwartaal bekend. De omzet kwam uit op 11,8 miljard euro, de winst was 241 miljoen euro. Beide cijfers zijn een stijging ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder.

Gerelateerde artikelen