Beurs19 jul '16 13:03Aangepast op 19 jul '16 13:26

Switch naar diensten moet aandeelhouder TomTom geruststellen

Auteur: Wesley Schouwenaars

Het gaat goed met TomTom. De navigatiegigant verlegt de focus steeds meer naar software en services en dat pakt vooralsnog goed uit.

Foto ANP
Foto ANP

TomTom boekte in het tweede kwartaal van dit jaar bijna vijf keer zoveel winst als in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. De omzet bleef ongeveer gelijk. De winst van het bedrijf kwam in het vorige kwartaal uit op 12,2 miljoen euro, de omzet op 265 miljoen euro. TomTom heeft zich het afgelopen jaar veel meer bezig gehouden met ‘software en services, verklaart CEO Harold Goddijn het succes. ‘Daar zit een veel hogere marge op.’ De keuze om meer diensten te gaan leveren heeft ertoe geleid dat de brutomarge van het bedrijf met 10 procent is gestegen.

De afgelopen maanden werd bekend dat TomTom de samenwerking is aangegaan met een aantal grote bedrijven, waaronder PSA Peugeot Citroën. Volgens Goddijn levert dat op de lange termijn een stabiele omzet op. ‘De automobielindustrie is groot en groeit ook. We kunnen veel verdienen met het vergroten van ons marktaandeel. Er liggen bijvoorbeeld nog kansen bij de grote automakers in Noord-Amerika.’

Zelfrijdende auto’s
Goddijn vertelt dat zijn onderneming zeer nadrukkelijk betrokken is bij de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s. ‘Die auto’s hebben zeer nauwkeurige kaarten nodig. Ook heb je software nodig om precies te weten waar zo’n auto zich bevindt.’ TomTom speelt bij het maken van die software een belangrijke rol door bijvoorbeeld research te doen naar hoe die software verbeterd kan worden.

Het afgelopen jaar heeft het TomTom-aandeel 40 procent van zijn waarde verloren. De TomTom-directeur zegt dat de huidige cijfers laten zien dat het bedrijf de goede weg is ingeslagen.

Gerelateerde artikelen