Unilever pakt groei vooral buiten Europa en VS
Unilever heeft in de eerste helft van dit jaar meer producten verkocht dan in dezelfde periode een jaar geleden. Vooral in markten buiten Europa en de VS gaan de zaken goed.
Paul Polman, CEO van Unilever: 'De bevolking buiten Europa en de Verenigde Staten wordt binnenkort 80 procent van de wereldbevolking en wij hebben daar 60 procent van onze omzet. Het is natuurlijk niet verbazingwekkend dat met de groei van de bevolking daar en de urbanisatie, ook juist daar de markten zijn met de meeste groei.' Sinds Polman CEO is van Unilever, ging het aandeel van het bedrijf in die markten omhoog van 45 procent naar 60 procent.
Dollar Shave Club
Gisteren werd bekend dat Unilever het Amerikaanse bedrijf de Dollar Shave Club heeft overgenomen. Er wordt gesproken over een deal van 1 miljard dollar, maar dat wil Polman niet bevestigen. Zorgen over het terugverdienen van de investering maakt hij zich in ieder geval niet. 'Dit is een erg attractieve markt. Er gaat 32 miljard aan omzet om in male grooming. En dit bedrijf heeft vrij snel 5 procent van de markt bereikt.'
Abonnementen
De Dollar Shave Club biedt mensen abonnementen aan op scheermesjes tegen een lage prijs. 'Ze zijn één van de leiders op dit gebied', vertelt Polman. 'Meer dan 3 miljoen mensen bestellen wekelijks een mesje bij ze. En de groei van deze manier van verkopen is enorm. In veel categorieën in de VS komt ongeveer 10 procent van de omzet binnen door middel van dit soort abonnementen.'
Kritiek
De overname werd door de markt goed ontvangen en het aandeel van Unilever ging omhoog. Aan de kritiek die toch uit sommige hoeken kwam over het bedrag dat werd betaald voor de overname heeft Polman geen boodschap. 'Er zijn altijd mensen tegen. Daar heb ik geen tijd voor.'
Voorspellingen
In de afgelopen zes maanden groeide de omzet van het bedrijf met 4,7 procent. En dat was ten tijde van de Brexit. 'Dat betekende wel dat we twee keer zo hard moesten werken om die resultaten te bereiken', zegt Polman. 'Daarom blijven we de efficiëntie verbeteren. We groeien nu zeven jaar achter elkaar consistent harder dan de markt. Dan bouw je een vertrouwen op met de financiële markt, dat elke dag sterker wordt.'