Beurs23 sep '16 06:19

'Adverteerders geloven nauwelijks meer in Twitter'

Auteur: Jelle Maasbach

Beleggers werden niet vrolijk van een analistenrapport over Twitter. Daarin bleek dat adverteerders niet veel vertrouwen hebben in het bedrijf en eerder weglopen dan advertenties kopen.

Foto: ANP
Foto: ANP

Het ging om een rapport van RBC Capital Markets. De analisten kwamen met een adviesverlaging voor Twitter. Door de toelichting van het rapport ging het aandeel in de nabeurshandel een kleine 2 procent naar beneden. Insteek van het werk: adverteerders geloven niet meer zo in het social media bedrijf.

De analisten stelden een panel op van belangrijke marketingafdelingen van bedrijven. Zij zien eerder een afname, dan dat bedrijven juist meer geld willen besteden aan Twitter. 30 procent van de ondervraagden gaf niks uit aan Twitter, een toename van 5 procentpunt. Slechts 3 procent denkt dat de investering zich gaat uitbetalen.

Alleen, daar bleef het niet bij. Wat de meest pijnlijke conclusie is voor Twitter? Dat de adverteerders het echt als een individueel probleem beschouwen. Ze geloven namelijk wel in online adverteren. Dat blijven ze belangrijk vinden. Vergeleken met de concurrentie staan ze bijna helemaal onder het lijstje. Bedrijven als Google, Facebook, YouTube en Linkedin zijn populair. Schrale troost: Twitter staat nog wel boven Yahoo, het bedrijf dat zichzelf in de verkoop zette en werd verkocht aan Verizon.

Gerelateerde artikelen