Unilever onder vuur door socialmedia in de VS
Dove, een van de paradepaardjes van Unilever, heeft veel kritiek gekregen op een socialmediacampagne in de VS. Amerikanen vragen zich af waar Dove zich mee bemoeit.
Onder de noemer '#SpeakBeautiful' begon de campagne, maar Amerikanen praten er niet mooi over. Opvallend is dat net voor het presidentsdebat tussen Clinton en Trump Dove twitterde “Body shaming has no place in this election”. Daar was gelijk de eerste kritiek: het bedrijf zou zich met politiek bemoeien.
Vertel me niet wat ik moet doen
Het andere kritiekpunt was dat het zeepmerk zich teveel met vrouwen zou bemoeien. "Als jij een meisje of vrouw kent die online negatief over zichzelf of andere praat... probeer dan op deze manier wat positiviteit te brengen." Dat viel wederom niet goed. Vrouwen vroegen zich af waar Unilever en Dove zich in hemelsnaam mee bemoeiden, schrijft website Marketwatch.
@Dove so you are framing girls' negativity about themselves as their fault, and not the fault of all the crap that they endure? OK.
— Hive 3-7 (@Hivemeitner) 19 oktober 2016
@Dove 'if you can't say anything nice, don't say anything at all'? Sounds like old-fashioned sexism to me.
— Debra Ferreday (@DebraFerreday) 19 oktober 2016
Vorig jaar bleek een campagne van Unilever ook al niet goed te vallen. Video's met #ChooseBeautiful moesten het toen ontgelden.
Dove wilde niet reageren op de kritiek.