Aandeelhouders van Hyundai kregen opnieuw slecht nieuws van de automaker. In de laatste drie maanden van vorig jaar ging de winst met maar liefst 39 procent naar beneden, vergeleken met het jaar ervoor. Onderaan de streep stond een bedrag van 860 miljoen dollar. Het is alweer het twaalfde kwartaal op rij dat de winst van Hyundai daalt.
Hyundai verloor in de vorige periode vooral marktaandeel in eigen land en in de Verenigde Staten. Over dat land maakt het bedrijf zich zorgen. Felle concurrentie en opkomend protectionisme maken de vooruitzichten er voor Hyundai niet beter op, waarschuwt het.
Amerikaanse banen
De nieuwe Amerikaanse president Donald Trump kondigde vrijwel meteen na zijn aantreden maatregelen aan om de handel met vooral Aziatische landen aan banden te leggen. Dat moet de werkgelegenheid in de Amerikaanse industrie ten goede komen. Veel autobouwers, binnen én buiten de Verenigde Staten, probeerden de afgelopen weken hun marktpositie veilig te stellen door Trump nieuwe Amerikaanse banen te beloven. Ook Hyundai deed dat, met de aankondiging dat het samen met dochterbedrijf Kia de komende vijf jaar ruim 3 miljard dollar investeert in de VS.
Het bedrijf is er niet gerust op en laat weten nauwlettend te blijven volgen waar Trump precies mee komt. Wel blijft Hyundai bij zijn eerdere voorspelling, gedaan vóór de wisseling van de wacht in het Witte Huis, dat het dit jaar meer auto's zal verkopen dan in 2016.