Beurs8 feb '17 13:53

TomTom verliest, maar 'verliefdheid' op aandeel blijft

Auteur: Mark Hulstein

TomTom lijkt de weg kwijt. Het navigatiebedrijf boekte in het laatste kwartaal van 2016 een nettoverlies door een dalende omzet. Dit is voor een deel te wijten aan de dalende consumentenverkopen.

Foto: Hollandse Hoogte/Peter Hilz
Foto: Hollandse Hoogte/Peter Hilz

De kwartaalomzet daalde met 6 procent, vergeleken met een jaar eerder, naar 266 miljoen euro. De brutowinst steeg wel met 10 procent tot 153 miljoen. De dienstverlening aan bedrijven zorgt voor hogere marges. Toch stond er onder de streep een verlies van 5,6 miljoen euro, tegenover een winst van 21 miljoen een jaar eerder. Dit heeft te maken met de overnamekosten die het bedrijf maakte afgelopen jaar.

Over heel 2016 zag TomTom de opbrengsten met 2 procent afnemen tot 987 miljoen euro. Voor dit jaar gaat het bedrijf uit van een verdere afname, naar 925 tot 950 miljoen euro. Wel wordt een toename voorzien van de winst per aandeel. Afgezien van eenmalige posten moet die op 0,25 euro uitkomen, tegen 0,23 euro vorig jaar.

Verliefd op TomTom

Op de beurs zakt TomTom vandaag in als een pudding. Op de MidKap verloor het aandeel TomTom 8 procent. Maar er is meer aan de hand met het aandeel. Het aandeel is de laatste jaren razend populair bij een groot aantal particuliere handelaren die als het ware verliefd op TomTom zijn. Dat zegt ook Arend Jan Kamp van IEX Media. 'Bij ons op het forum, IEX, komen honderden postings per dag over TomTom. Het is echt ongelooflijk wat daar gebeurt.'

'Veel te veel risico'

'Er is een enorme schare van beleggers die er heilig in geloven. Maar oh wee als je met kritische vragen komt', legt Kamp uit. 'Waar het om gaat is die kaartendivisie. Daar hopen ze ooit de hoofdprijs mee binnen te halen. Ze zijn de aandeelhouders die dat hopen. Dat zijn hele redelijke mensen, verstandig, maar ze zitten met veel te veel geld in TomTom. Ze nemen veel te veel risico. Daardoor zijn ze iedere vorm van realiteit kwijt.'

Dit jaar zal de consumentenomzet van het navigatiemerk naar verwachting nog verder zakken. De vraag naar losse navigatie-apparaten neemt sterk af. De zakelijke tak van TomTom verwacht een omzettoename van ruim 10 procent. De inkomsten zouden met meer dan 20 procent moeten stijgen.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen