'Agressieve toon PPG nooit begrepen'
Op 2 maart van dit jaar kreeg Akzo Nobel voor het eerst een bod van zijn Amerikaanse concurrent PPG. In de overnamestrijd die volgde, stapten aandeelhouders naar de rechter, kwam het kabinet met voorstellen om Nederlandse bedrijven beter te beschermen en wees Akzo tot drie keer toe een bod van PPG af. Hoe kijkt ceo Ton Büchner hierop terug?
1 juni was de laatste mogelijkheid voor een vijandig bod van PPG en dat bod kwam niet. De eerste reactie van ceo Ton Büchner toen dat bekend werd? 'Die was eigenlijk een beetje neutraal. We hadden ons schrap gezet en toen kwam het vijandige bod niet. Maar het was natuurlijk erg goed dat we vanaf dat moment weer aan ons eigen strategie konden werken. Er waren een hoop blije medewerkers en we zijn weer vol terug in de business.'
Büchner zou, met de kennis van nu, niets anders hebben gedaan. 'We hebben alles zorgvuldig geanalyseerd.' Waar hij zich wel over heeft verbaasd, is de toon van PPG. 'Ik heb de noodzaak van de steeds hogere vijandigheid in hun toon nooit begrepen. Je zou het standvastig kunnen noemen, maar bij dit soort deals is toch een basis van vertrouwen nodig. Dat was er op deze manier niet.'
Banenverlies
Volgens Büchner blijft het de beste keuze om het bod niet aan te nemen. 'Voor de verbetering van de efficiency zal er ook bij ons een gering banenverlies zijn, maar nooit zoveel als was gebeurd wanneer je twee bedrijven van 45.000 mensen samenvoegt. Volgens PPG zou het banenverlies beperkt blijven tot 2000, maar dat was nooit gelukt.'
Akzo is nooit tegen overnames geweest en als beursgenoteerd bedrijf zal het altijd rekening houden met de mogelijkheid dat het weer gebeurt. Daarnaast schroomt het bedrijf niet om zelf ook overnames te blijven doen om sterk te blijven. Maar dan wel alleen vriendelijke. 'Vijandige overnames doen, dat past niet bij ons', zegt Büchner.
Bekijk hier het volledige gesprek terug: