Europese bedrijven zetten hulptroepen in tegen activistische hedgefunds
De telefoon bij adviseurs van beursgenoteerde bedrijven staat roodgloeiend. Nu elke week wel ergens een activistische belegger aan de poort staat, zoeken Europese bedrijven manieren om hun aandeelhouders aan zich te binden.
Vanaf juni 2016 tot en met juni 2017 zijn er 119 campagnes gelanceerd om het bestuur van een Europees bedrijf publiekelijk onder druk te zetten. Vijf jaar geleden waren dat er in dezelfde periode nog 62, blijkt uit een telling van adviseur JP Morgan. Vooral Amerikaanse hedgefunds zoals Elliott worden gevreesd. Die beheren vaak tientallen miljarden waarmee ze zich inkopen bij bedrijven, om vervolgens met een lijst eisen te komen. Luistert het bestuur niet, dan is de kans groot dat de campagne publiekelijk wordt voortgezet.
Aantrekkelijk
Europese bedrijven zijn gewild omdat de vooruitzichten in de eurozone goed zijn. Daarbij is de euro historisch gezien nog altijd vrij zwak ten opzichte van de dollar. Begin dit jaar werd er nog over pariteit gesproken; inmiddels moet voor 1 euro 1,18 dollar worden neergeteld.
JP Morgan adviseert bedrijven vooral goed contact te houden met hun aandeelhouders. Op die manier weet een bestuur wat er speelt. En kan er wat gedaan worden aan eventuele onvrede.