Beurs12 jan '18 17:30Aangepast op 12 jan '18 18:02

Minder reclame op Facebook, aandeel afgestraft

Auteur: Jelle Maasbach

De timeline van Facebookgebruikers gaat er voortaan anders uitzien, met minder bedrijfsberichten. Beleggers laten het aandeel vallen.

CEO Mark Zuckerberg kwam met nieuws voor gebruikers, maar het zijn vooral de beleggers die er boos om zijn. Facebook gaat de timeline (waarop mensen alle berichten zien) op de schop nemen. Het bedrijf wil meer de nadruk leggen op 'betekenisvolle sociale interacties'.

In de praktijk betekent het dat er meer berichten van familie en vrienden te zien zijn en minder content van bedrijven. Het is juist die beslissing die aandeelhouders laat schrikken: ze zijn bang dat er minder reclames worden getoond en dat er dus minder winst wordt gemaakt.

Zuckerberg probeert de beleggers gerust te stellen. Op de korte termijn heeft de beslissing gevolgen en zullen de mensen sneller klaar zijn met 'scrollen'. 'Ik verwacht dat de tijd die je wél op Facebook spendeert waardevoller zal zijn', aldus de oprichter.

De aandeelhouders zijn niet echt gerustgesteld. Halverwege de beurshandel staat het aandeel ruim 4 procent lager.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen