
Avaya levert bedrijfscommunicatie-oplossingen, zegt vicepresident Europa Ronald Rubens: ‘Dat betekent ook dat we zorgen dat we digitale transformatie kunnen doorvoeren bij bedrijven. Er wordt steeds meer gecommuniceerd. Niet alleen met telefonie, maar ook met internet of things, chatfuncties of team collaboration. En ook de klantenservice verandert.’
Chapter 11
Genoeg te doen dus en toch raakte Avaya verzeild in de Chapter 11-procedure: een beschermingsconstructie binnen de Amerikaanse faillissementswetgeving waarin bedrijven worden beschermd tegen schuldeisers. Avaya had namelijk een miljardenschuld.
Winstgevend
Opvallend, want het ging hartstikke goed met het bedrijf, zegt Rubens: ‘Wij hadden destijds zo’n 25 procent operationele winst. Maar tien jaar geleden is het bedrijf van de beurs genomen door twee bedrijven. Die hebben zo’n zes miljard dollar geleend van de bank en van dat geld zijn ze eigenaar geworden van Avaya. Op een gegeven moment moet je dat geld terugbetalen. Dat moesten wij na tien jaar en toen kwamen we tegen het schuldenplafond. Dat betekende dat we bescherming moesten vragen bij de rechtbank, terwijl het wel heel goed ging met het bedrijf.’
Beursgang
Inmiddels is de schuld met de helft teruggebracht, maar om uit de Chapter 11-procedure te komen, moet je als bedrijf een bedrijfsplan introduceren bij de rechtbank waar ook de aandeelhouders tevreden mee zijn. Bij Avaya is een onderdeel van dat plan de gang naar de beurs: ‘Het is een spannende dag’, zegt Rubens. ‘Maar positief voor het bedrijf en de klanten. We kijken er heel erg naar uit.’