Beurs20 mrt '18 06:26Aangepast op 20 mrt '18 11:53

Zuckerberg opnieuw onzichtbaar bij schandaal

Auteur: Jelle Maasbach

De druk op Mark Zuckerberg is na een enorm privacyschandaal bij Facebook toegenomen. De CEO stelt klanten, aandeelhouders én concurrenten teleur.

Facebook-ceo Mark Zuckerberg
Facebook-ceo Mark Zuckerberg (AFP)

Dit weekend kwam aan het licht dat 50 miljoen gebruikersgegevens van Facebook terecht zijn gekomen bij het bedrijf Cambridge Analytica. Daarmee zijn gerichte advertenties gestuurd, onder meer voor Donald Trumps presidentscampagne in 2016. Facebook kwam er pas later achter en blijkt heel weinig gedaan te hebben om het tegen te houden.

Het zorgde voor een flinke afstraffing op de beurs. Het aandeel ging bijna 7 procent onderuit en tijdens de nabeurshandel nog eens 1,5 procent. Het betekende de meest slechte handelsdag in zo'n vijf jaar tijd en zorgde ervoor dat Facebook 35 miljard dollar aan beurswaarde inleverde.

Onzichtbaar

Ook laat het wederom zien dat topman Zuckerberg onzichtbaar is. Zo kwam hij vorig jaar onder vuur te liggen doordat bleek dat er nepnieuws aanwezig was op Facebook en dat er Russische advertenties getoond waren aan Amerikanen. Eerst werd het verhaal afgezwakt, om het vervolgens toe te geven.

Het Amerikaanse Congres besloot een speciale commissie op te tuigen om de Russische inmenging tijdens de presidentsverkiezingen te onderzoeken. Twitter en Facebook werden uitgenodigd, maar Zuckerberg kwam niet opdagen.

Yom Kippur

'The Zuck' bood later wel zijn excuses aan, maar dat zorgde voor nog meer woede. Op Yom Kippur, in het jodendom bekend als Grote Verzoendag, kwam hij met een publiek statement. 'Voor iedereen die ik heb gekwetst dit jaar, vraag ik vergiffenis en zal ik het beter doen. Voor de manieren waarop mijn werk werd gebruikt om mensen te verdelen in plaats van ons samen te brengen, vraag ik om vergeving.' Volgens velen was de heilige dag niet bedoeld om op deze manier zijn straatje schoon te vegen.

Klanten, aandeelhouders en analisten hebben kritiek op de man die het bedrijf 14 jaar geleden oprichtte vanuit zijn studentenkamer op Harvard. Ook het feit dat de directie nog even aandelen verkocht, toen ze op de hoogte waren van het privacylek, werkte niet mee. Zuckerberg en COO Sheryl Sandberg verkochten aan het eind van vorige week een pluk aandelen. Sandberg haalde er zo'n 10 miljoen dollar mee op, de CEO ruim 85 miljoen dollar.

Al moet gezegd worden dat Zuckerberg al een tijdje bezig is met het verkopen van aandelen. Dat is niet voor zijn portemonnee, maar voor het goede doel. Samen met zijn vrouw wil hij miljarden weggeven.

Lees ook:: Zuckerberg haalt eerste tranche van 12 miljard dollar op


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen