Volgens deskundigen kunnen oliehandelaren nog hooguit voor twee weken terecht in de grootste opslaglocatie van de VS, in Cushing in Oklahoma. Daarom hebben die handelaren helemaal geen zin in contracten voor levering in mei: die olie kunnen ze immers nergens kwijt, zegt economieredacteur Connie de Jonge. 'Ze hebben veel liever olie die in juni geleverd wordt: daar is de prijs dan ook een stuk hoger voor, nog steeds rond de 20 dollar.'
Luister ook | Een crisis in een crisis
Het is ook niet zozeer de olie zélf, het gaat specifiek om het contract voor levering in mei, zegt energie-analist Jilles van den Beukel. 'Mensen willen nu, in juli of augustus wel olie, als het maar goedkoop is, maar in mei willen ze als het even kan geen olie. Er is een langetermijnontwikkeling van maanden dat de olieprijzen - en dus de benzineprijzen - heel laag zijn. Dat merk je in de VS meer dan in Nederland; hier is de benzineprijs voor een groot deel belasting.'
Failliet
In de VS zullen onvermijdelijk oliebedrijven het loodje leggen, met name schalie-oliebedrijven, zegt Van den Beukel. 'Die zitten financieel al heel moeilijk en op het moment dat ze hun schuld moeten terugbetalen, zal een aantal failliet gaan. De conventionele oliebedrijven als Shell zijn financieel wel heel solide. Die hebben het ook moeilijk, ook omdat de gasprijzen zo laag zijn, maar die gaan niet omvallen.'
Geschiedenis
Het is voor het eerst in de geschiedenis dat de olieprijs onder nul daalde, zegt economieredacteur Rob Jansen. 'Het gaat om de prijs voor West Texas Intermediate, een type aardolie dat veel gebruikt wordt in Amerikaanse raffinaderijen. Met een negatieve prijs moeten verkopers geld toeleggen op een vat olie. De negatieve prijs is het gevolg van overproductie, de ingestorte vraag als gevolg van de coronacrisis en het gebrek aan opslagcapaciteit voorde te veel geproduceerde olie.'
Lees ook | Oliecrisis nog niet bezworen
De aanhoudende daling van de olieprijs wordt vooral veroorzaakt doordat de vraag naar olie flink is gekelderd. Bij de prijzen op de oliemarkt zijn zogeheten termijncontracten leidend. Momenteel richt de handel zich op termijncontracten voor de levering van olie in de maand mei. Maar naar olie is vrijwel geen vraag meer omdat veel economieën wereldwijd voor een groot deel platliggen. Later deze week richt de handel zich op contracten voor de maand juni. Dan zal de prijs waarschijnlijk weer stijgen.
Beluister ook | Wat doet een negatieve olieprijs met Jansen Belegt?
Het omslagmoment naar een negatieve prijs was even na 20.00 uur (Nederlandse tijd) en daarna ging het prijsniveau hard verder omlaag. Door de prijsval was een vat Amerikaanse olie van 159 liter even na 20.30 uur bijvoorbeeld nog maar min 28,00 dollar waard, wat neerkomt op een daling op dagbasis van meer dan 250 procent. Ook de prijs van een vat Brentolie, de maatstaf voor olie uit het Midden-Oosten en de Noordzee, ging maandag omlaag, maar wel beduidend minder hard. Die graadmeter zakte met ruim 9 procent tot 25,54 dollar.
Lees ook | FD: Bijna 40$ geld toe voor vat Amerikaanse olie
Onlangs zorgde een prijzenoorlog tussen Saoedi-Arabië en Rusland op de oliemarkt al voor veel meer aanbod van de brandstof. Oliekartel OPEC, Rusland en andere olieproducerende landen kwamen eerder deze maand overeen de productie met bijna 10 miljoen vaten per dag te verlagen om zo de prijzen op te krikken. Maar dat heeft nog weinig effect gehad.
Luister ook | Beurswatch, met Rob Jansen
Of de jongste prijsval gevolgen gaat hebben voor de benzineprijs aan de pomp in Nederland is moeilijk in te schatten. Tanken is in Nederland de laatste tijd al een stuk goedkoper geworden. Paul van Selms, benzine-expert bij consumentencollectief United Consumers, constateerde eerder deze maand al dat de benzineprijs hier een bodem bereikt zou hebben. Toen was het al mogelijk om bij een sommige pompen Euro 95-benzine voor 1,35 euro per liter te tanken. Volgens prijsvergelijker brandstof-zoeker.nl is de prijs bij de goedkoopste Nederlandse tankstations nog steeds rond dat niveau. De Nederlandse benzineprijs bestaat voor een groot deel uit accijns. Dat is een vaste heffing die door de overheid is vastgesteld.
Lees ook | Deal tussen Opec en Rusland is too little too late
Momenteel richt de handel zich op termijncontracten voor de levering van olie in de maand mei. Maar daar is vrijwel geen vraag meer naar omdat veel economieën wereldwijd voor een groot deel platliggen. Later deze week richt de handel zich op contracten voor de maand juni. Dan zal de prijs waarschijnlijk weer stijgen.
