Beurs13 mei '20 07:26Aangepast op 13 mei '20 09:49

Stroppenpot duwt ABN Amro in fors kwartaalverlies

Auteur: BNR Webredactie

ABN Amro heeft in het eerste kwartaal een nettoverlies van 395 miljoen euro geleden als gevolg van de coronacrisis, waar een jaar geleden nog winst werd gemaakt. Volgens het financiële concern moest er erg veel geld opzijgezet worden voor leningen die mogelijk nooit terugbetaald worden.

De kredietvoorzieningen bedroegen in totaal 1,1 miljard euro, vooral door twee uitzonderlijke klantdossiers en forse collectieve voorzieningen voor sectoren die het eerst worden getroffen door corona. Ook de olieprijzen zitten tegen en daar hebben de klanten last van, zegt economieredacteur Connie de Jonge. 'Vorige week meldde ING dat het honderden miljoenen opzij zette, maar die voorziening bij ABN Amro is dus een stuk groter. Dat zorgt onderaan voor dat nettoverlies.'

Beluister ook | CEO ABN Amro: Kabinet neemt goede maatregelen

Het zijn kwartaalcijfers die blijk geven van het feit dat ook ABN Amro te kampen heeft met Covid-19, zegt Robert Swaak, de nieuwe topman van ABN Amro, over de kwartaalcijfers. Maar onderliggend staat er nog steeds een krachtige bank, zegt hij. 'Het operationele resultaat is 624 miljoen euro en de individuele bestanddelen van de winst blijven op peil. De kredietvoorziening betreft een reguliere voorziening, die specifiek in dit soort situaties getroffen wordt.'

Consistent

Dat de 'stroppenpot' honderden miljoenen hoger is dan bij bijvoorbeeld ING brengt Swaak niet van zijn stuk. 'De wijze waarop wij dat doen is heel consistent. Laten we niet vergeten dat we in een heel volatiele periode leven, daar heb je als bank je voorzieningen bij te treffen. We zijn als bank in staat geweest om bijna 95.000 mensen onmiddellijk te voorzien van een uitstel van betaling van rente en aflossingen, hypotheken en consumptieve kredieten.'

Lees ook | Liveblog Coronacrisis

De bank kon onder meer adequaat reageren door een goed functionerende digitale infrastructuur, zegt Swaak. 'We zijn ontzettend goed in staat geweest om in contact te blijven met de klant, middels onder meer video banking en video bots. We hebben daar al die jaren in geïnvesteerd en die digitale infrastructuur opereert op dit moment ontzettend goed. We zien dat ook terug in de reacties van klanten.'

2018-08-08 10:53:51 AMSTERDAM - Het exterieur van het hoofdkantoor van ABN AMRO op de Zuidas. ANP BART MAAT
2018-08-08 10:53:51 AMSTERDAM - Het exterieur van het hoofdkantoor van ABN AMRO op de Zuidas. ANP BART MAAT ( ANP)

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen