Moederbedrijf Zara boekt eerste kwartaalverlies
Inditex, het Spaanse moederconcern van Zara, heeft door de coronacrisis in de eerste maanden van dit jaar een verlies geleden van 409 miljoen euro. Het is voor het eerst dat het bedrijf rode cijfers schrijft.
Online groei
Honderden winkels van Inditex gingen al noodgedwongen dicht. Maar online kon Inditex wel sterk groeien. Online verkochten bijvoorbeeld Zara, Pull & Bear en Stradivarius en de andere merken van het concern 50 procent meer in de eerste drie maanden van dit jaar. Maar het kon de klap van de stenen winkels die dicht bleven niet opvangen natuurlijk. Ook nu die winkels bijna allemaal weer open zijn, blijven de verkopen achter.
Beluister ook | Rijken der aarde doen ook duit in corona-zakje
Investeringen
In mei lag de omzet bij het concern nog 50 procent onder het niveau van vorig jaar, in de eerste week van juni pakweg 30 procent. Het verlies dat het concern boekt is er neit enkel door een terugloop in de inkomsten. In die 409 miljoen euro zitten ook investeringen vervat in bijvoorbeeld het online netwerk van het bedrijf. Mogelijk gaan er ook honderden kleinere winkels dicht en komen er op andere plaatsen veel grotere winkels. 'Ze gaan tot en met 2022 bijna 1 miljard euro per jaar investeren in hun digitale netwerk en in het opzetten van grote winkels op toplocaties', zegt beurscommentator Connie de Jonge.
Omzetgroei
Dat moet ertoe leiden dat over twee en half jaar weer een kwart van de omzet van Inditex structureel via online verkopen wordt behaald. 'En dan zeggen ze, nou dan halen we ook makkelijk weer een omzetgroei van 4 tot 6 procent op jaarbasis. Best wel stoer als je kijkt naar hoe slecht het nu gaat, maar ze kunnen zich het natuurlijk wel veroorloven want ze hebben diepe zakken', zegt beurscommentator Connie de Jonge.
Lees ook | Liveblog Coronacrisis