In het derde kwartaal draaide PostNL een omzet van 729 miljoen euro, een lichte daling van twee procent. De periodewinst bedroeg zo'n twaalf miljoen euro, terwijl deze een jaar geleden in dezelfde periode 24 miljoen euro was. Die is dus gehalveerd.
Luister ook | AEX Factor, hét programma over beursgenoteerde bedrijven
Het is een tegenvaller voor PostNL, maar Verhagen is ook blij om een beetje terug te gaan naar het oude normaal. 'Ik ben blij dat we weer wat meer gewoon aan het werk kunnen. Dat geldt ook voor de meeste mensen van PostNL.'

Omzetdaling
De omzetdaling van PostNL wordt vooral veroorzaakt door post en niet door pakketten. 'De pakketten lieten nog steeds een omzetstijging zien in het derde kwartaal', zegt Verhagen. 'De groei van het aantal pakketjes gaat gewoon door.' De resultaten van het derde kwartaal zijn volgens Verhagen wel lager. 'Daar zitten twee grote oorzaken achter. Ten eerste is dat een sterk verminderde groei van het aantal pakketjes uit China als gevolg van de invoering van de BTW-regeling per 1 juli. En dat gaat samen met het feit dat China harder controleert op neppe goederen.' De tweede belangrijke reden is volgens Verhagen de investeringen die worden gedaan in de voorbereidingen op Black Friday, Cyber Monday, Sinterklaas en Kerst. 'We zijn sinds juni al vol bezig met het opvoeren van onze capaciteit en werven van mensen, om klaar te zijn voor dat drukke vierde kwartaal', aldus Verhagen.