Volgens het moederbedrijf hebben aandeelhouders en analisten behoefte om de waarde van Bol.com als apart bedrijf inzichtelijk te krijgen. Beleggers vragen al jaren om meer transparantie, maar nu gaan de boeken dus toch open. Hoogleraar Marketing Kitty Koelemeijer van de Nyenrode Business Universiteit zegt dat Bol.com razendsnel groeit en er daarom geld nodig is voor investeringen. 'Door naar de beurs te gaan, zeker met een techbedrijf, kan er flink wat geld opgehaald worden. Het is dus een logische stap. Bol.com zet inmiddels ruim vijf miljard omzet om en het moederbedrijf verwacht dat de omzet binnen vijf jaar verdubbeld is.'
Het gaat om een klein deel van de aandelen, het gaat volgens Koelemeijer hooguit om enkele tientallen procenten.

Coolblue
Coolblue heeft tot twee keer toe op het laatste moment van de beursgang afgezien. 'Coolblue was gretig en het moest snel', zegt Koelemeijer. 'Ahold doet het wat geduldiger. Ze houden rekening met de pandemie en wat de interesse is van de beleggers. Ze onderzoeken de beursgang, maar we weten ook dat als dit nieuws naar buiten wordt gebracht de keuze eigenlijk al gemaakt is.'
Op de vraag of Bol.com nu voorlopig nummer één is antwoordt Koelemijer dat het lastig is om de twee met elkaar te vergelijken. 'Coolblue is een webwinkel, Bol.com is ook een platform. Meer dan de helft van de verkoop wordt gedaan door andere aanbieders die gebruik maken van hun platform. Maar deze beursgang is zeker in het voordeel van Bol.com.'
Luister ook | Boardroompanel over de opnieuw uitgestelde beursgang van Coolblue