Facebook wist in de voorbije maanden het aantal maandelijkse gebruikers met 3 procent op te voeren. In totaal telt het platform dik 2,9 miljard gebruikers. Het aantal dagelijks actieve gebruikers steeg met 4 procent tot bijna 2 miljard gebruikers. De omzet van Meta steeg op jaarbasis met 7 procent tot 27,9 miljard dollar. De kosten liepen daarnaast met een derde op tot 19,4 miljard dollar, mede door de hoge inflatie.

De totale uitgaven dit jaar zullen evenwel iets lager uitvallen in vergelijking met de eerdere raming. Meta rekent nu op maximaal 92 miljard dollar, waar dat eerder op zijn hoogst 95 miljard dollar was.
Facebook joeg bij de vorige handelsupdate beleggers schrik aan omdat het voor het eerst sinds het bestaan minder gebruikers aan zich wist te binden. Ook de groeivooruitzichten vielen tegen waarop het bedrijf een kwart van zijn beurswaarde kwijtraakte.
In een toelichting op de cijfers zei Meta-topman Mark Zuckerberg dat weer meer mensen de diensten van Meta gebruiken dan ooit tevoren. 'Ik ben trots op de manier waarop onze producten mensen over de hele wereld van dienst te zijn.'
Podcast | Apple en Meta verstrekken klantgegevens aan hackers
Investeren in korte video's
Beurscommentator Wim Zwanenburg van vermogensbeheerder Stroeve Lemberger verklaart de verrassende groei van Meta door te wijzen op de strijd die Zuckerberg is aangegaan met de populaire Chinese video-app Tiktok. 'Je ziet een groei van het aantal gebruikers van Facebook, Whatsapp en Instagram doordat Meta meer is gaan investeren in korte video's. Zo'n 50 procent van de gebruikers van Facebook en 20 procent van de Instagram gebruikers kijken dagelijks korte reels.'
'Beleggers vreesden ook dat het terugbrengen van investeringen in de Metaverse, de winst van de virtual reality-tak van het bedrijf onder druk zou zetten. Per saldo viel het verlies mee, tot grote opluchting van de investeerders.'
Toch signaleert Zwanenburg ook uitdagingen voor het moederbedrijf van Facebook. 'Het advertentie inkomen steeg afgelopen kwartaal, maar dit zal waarschijnlijk afnemen dankzij de nieuwe privacy-instellingen op de iPhone, waardoor Facebook minder gerichte advertenties kan sturen naar gebruikers. Dit zal het bedrijf het komende jaar parten spelen.'
Ook ging Meta nog in op de ontwikkelingen rond de trans-Atlantische gegevensoverdracht en de mogelijke gevolgen daarvan op de Europese activiteiten. Volgens Meta wordt er momenteel gewerkt aan een politiek akkoord. Het bedrijf waarschuwde eerder dat het stopzetten van de gegevensoverdracht een verwoestende impact kan hebben op het bedrijf. De onderneming is afhankelijk van de verwerking van gebruikersgegevens om gerichte onlineadvertenties aan te kunnen bieden.