Nederland rookvrij? Prijzen omhoog
Om Nederland rookvrij te krijgen, moeten de accijnzen jaarlijks met procenten omhoog, het rookverbod uitgebreid en meer informatiecampagnes uitgezet worden. Dat concluderen wetenschappers van de Universiteit Maastricht, het Trimbos-instituut en het RIVM.
Op verzoek van KWF Kankerbestrijding en de Alliantie Nederland Rookvrij hielden de onderzoekers anti-rookmaatregelen tegen het licht om te kijken hoe Nederland in 2050 rookvrij te krijgen is.
Accijnsverhogingen zijn altijd effectief, zegt Reina de Kinderen, onderzoeksleider van de Universiteit Maastricht en gepromoveerd op rookbeleid. 'Dat is uit nationaal en internationaal onderzoek gebleken: de prijzen omhooggooien werkt inderdaad heel erg goed.'
Continue campagnes
Ook een goede campagne, zoals Stoptober, zorgt voor een afname in het aantal rokers, maar dat is vaak tijdelijk. 'Dan zie je na die campagne even een goede een daling in de prevalentie (het aantal gevallen op een specifiek moment, red.), maar het valt weer terug. Wat we nodig hebben, zijn campagnes die continu doorgaan.'
Tezamen met uitbreiding van rook- en reclameverboden, dragen prijsverhogingen en voorlichting volgens de onderzoekers bij aan een daling van het aantal rokers, een trend die overigens al aan de gang is. De Kinderen: 'Er zijn steeds minder mensen aan het roken. Deze beleidsmaatregelen zorgen er alleen maar voor dat die trend wat sneller naar beneden gaat.'