Binnenland1 feb '17 21:24Aangepast op 2 feb '17 10:03

Veiligheid vaarroute in geding

Auteur: Karlijn Meinders

De veiligheid op een van de drukst bevaren Nederlandse wateren is in het geding. Dat zeggen diverse betrokkenen. Het gaat om het Schelde-Rijnkanaal. De reddingsboot voor dit kanaal mag bijvoorbeeld niet uitvaren bij meer dan windkracht 6.

Foto: Beeldarchief Rijkswaterstaat
Foto: Beeldarchief Rijkswaterstaat

'Ik denk dat er per jaar wel zo'n 90.000 tot 100.000 schepen overheen gaan', zegt Yvonne Krijbolder, havenmeester van Tholen. 'Soms met gevaarlijke stoffen.' Ook VVD-raadslid Rian Govers uit Bergen op Zoom benadrukt het belang van de vaarroute. 'Wat de A16 voor het snelwegverkeer is, is het Schelde-Rijnkanaal voor het watertransport.'

Tot voor kort was er voor alle noodsituaties reddingboot de Hellegat, van het bedrijf BST uit Dinteloord. Maar voortaan wordt de verantwoordelijkheid gedeeld. 'Voor een brand gaan we nog naar BST', vertelt Govers, 'maar voor drenkelingen gaan we naar de brandweer in Tholen. En daar maken we ons zorgen over, want wie voelt zich verantwoordelijk voor wat? Wie bel je wanneer? Daar mag gewoon geen enkele discussie over zijn.'

Boot voldoet niet

En dan is het ook nog eens zo, dat de reddingsboot van de brandweer in Tholen, niet bepaald een krachtpatser is. 'Daar ligt een rubberbootje op een aanhangertje', zegt Govers. 'Dat moet eerst nog achter een auto worden gehangen. Daar gaan we dan mee naar het kanaal en dan varen we naar de plek des onheils. Maar bij windkracht 6, min 2 of mist, mag hij niet uitvaren.'

Havenmeester Krijbolder beaamt deze problemen en voegt er nog een paar aan toe. 'De kade waar de boot het water in moet, wordt ook gebruikt door de pleziervaart, dus als het druk is kom je er bijna niet langs. En als er een schip vast komt te zitten, is hij niet sterk genoeg om die eruit te trekken.'

Reactie Veiligheidsregio's

'Wij hebben voor onze specifieke taken de afspraken met onze vaste leverancier BST verlengd', zegt de Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant. 'Zeeland heeft voor de periode van twee jaar gekozen voor een alternatief met een eigen boot. Onderzoek wijst uit dat dit alternatief voldoet aan de landelijke normering.' Ook de Veiligheidsregio Zeeland blijft achter de keuze staan.

Albert de Vries, Tweede Kamerlid voor de PvdA, gaat Kamervragen stellen aan de minister van Infrastructuur en Milieu en de minister van Veiligheid en Justitie over de hulpverlening op het Schelde-Rijnkanaal. 'Wij horen het officiële nieuws van de Veiligheidsregio Midden- en West Brabant dat het allemaal wel goed komt. Maar als je doorvraagt – tenminste, dat lezen wij in de krant – dan zijn er toch ook bij die Veiligheidsregio wel vraagtekens of het goed gaat', legt De Vries uit.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen