'Gewoon vriendelijk zijn en normaal doen'
Normaal. Doen. Blijkbaar doen we dat allang en het heeft zijn vruchten afgeworpen. Het aantal mensen dat zegt respectloos te zijn behandeld is vorig jaar verder afgenomen, meldt het CBS.
De resultaten zijn gebaseerd op een groep van 80.000 personen uit de Veiligheidsmonitor 2016, een CBS-onderzoek over gevoelens van leefbaarheid en veiligheid onder de Nederlandse bevolking. Over het algemeen voelt deze groep zich ten opzichte van 2008 en 2012 steeds beter behandeld, maar er zijn enkele opvallende zaken.
Algemeen positief, maar weinig verandering voor homoseksuelen
Zo zorgen onbekenden op straat in alle jaren voor het meeste respectloos gedrag. Personeel in winkels en bedrijven maakte daartegen de grootste positieve verandering door. Hun score op respectloos gedrag daalde van 23 procent in 2008 naar 14 procent in 2016. Respectloos gedrag van bekenden en familie bleef de hele periode constant op 7 procent. Daarnaast gaat het er op het platteland meer respectvol aan toe dan in de stad. Volgens het onderzoek stijgt respectloos gedrag met de mate van verstedelijking.
Gekeken naar de leeftijd van de ondervraagden valt op dat het ervaren of meemaken van respectloos gedrag sterk afneemt naarmate men ouder wordt: bejaarden hebben er het minst last van. Maar er is volgens het CBS weinig verandering gekomen in hoe mensen met een homoseksuele voorkeur worden behandeld. Bijna een derde ervaart nog steeds een respectloze behandeling door onbekenden op straat.
Met aardig zijn verdien je misschien wat meer
In winkels gaat het er dus wel steeds vriendelijker aan toe. BNR-verslaggever Jigal Krant nam poolshoogte in de Amsterdamse Rijnstraat: een winkelmedewerker denkt dat klanten tot het besef zijn gekomen dat in tegenstelling tot internetwinkels echte winkels het voordeel van klantencontact hebben. 'Misschien is een aantal winkels tot het besef gekomen dat ze op dit gebied moesten veranderen na het sluiten van een aantal grote ketens de afgelopen jaren', zegt de medewerker. 'De gunfactor is de key-succesfactor in de handel, waardoor je met aardig zijn misschien wat meer verdient.'
Volgens een klant is het belangrijk dat een groet met een wedergroet beantwoord wordt. Iemand anders vindt dat winkelpersoneel klanten niet aankijkt en nauwelijks groet. 'Gewoon vriendelijk zijn en normaal doen', zegt weer een andere klant.