150 jaar Limburg: hoe staat het er economisch voor?
Limburg viert vandaag feest. Het is namelijk precies 150 jaar geleden dat de provincie onderdeel werd van Nederland. Een mooi moment om uit te zoeken of het ook economisch een feestje is, vond redacteur Martijn Middel. En aan wie kun je dat beter vragen dan aan drie bedrijven die onlosmakelijk met Limburg verbonden zijn.
Economisch waren niet alle 150 Nederlandse jaren een feestje in Limburg. Het sluiten van de mijnen leidde tot hoge werkeloosheid en ook de vergrijzing vormde een enorme uitdaging. 'Maar misschien is de achterstand ook wel een voordeel geweest, men heeft zichzelf echt opnieuw moeten uitvinden', zegt Atzo Nicolaï, president van DSM Nederland.
Dalende werkloosheid
'Limburg is een sterke provincie, maar ze is meer afhankelijk van conjunctuurschommelingen dan veel andere delen van Nederland', meent Leo Linders, de algemeen directeur van Jan Linders Supermarkten. Met bijna zestig vestigingen een bekend gezicht in het Limburge straatbeeld. Gelukkig trekt de hele Nederlandse economie weer aan en daar profiteert ook Limburg volop van. Sterker nog, de werkloosheid daalt in Limburg het hardst en de economie groeit bovengemiddeld.
Camille Oostwegel, algemeen directeur van Oostwegel Collection - een keten hotels en restaurants in gerestaureerde Rijksmonumentale gebouwen in Zuid-Limburg - stopt daarom nog steeds vol vertrouwen zijn geld in de sector. 'Ik ben begonnen in 1980 met tienduizend gulden eigen geld en ik heb tot op de dag van vandaag voor meer dan 100 miljoen euro geïnvesteerd.'
Menselijke maat
De investeringen die Oostwegel en collega-hoteliers en horeca-uitbaters hebben gedaan, betalen zich goed uit. Nederlanders, Belgen en Duitsers komen er vakantie vieren, en ook de internationale jetset komt graag naar Limburg. 'Niet alleen president Bush, maar ook de Rolling Stones, Bruce Springsteen en Robbie Williams', zegt Oostwegel. 'Als ze hier eenmaal geweest zijn, dan vinden ze het zo mooi en vragen ze zich af: waarom was ik hier niet eerder. En dat komt ook door de menselijke maat. Hier is niets protserig.'
De toekomst van Limburg, de komende 150 jaar, die ziet Camiel Oostwegel dan ook met vertrouwen tegemoet. 'De beste plek om te wonen, te werken en te leven. Met betaalbare huizen, goede arbeidskrachten en een internationaal karakter.'
Personeelstekort
Ook Atzo Nicolaï, president van DSM, is zeer hoopvol gestemd. 'Als ik zie wat er in Zuid-Limburg gebeurt op het gebied van materiaal, chemie en medische- en gezondheidsontwikkelingen, dan zie je daar hele mooie innovaties. Je ziet de bedrijvigheid er steeds meer naar toe komen.'
Positieve geluiden dus over de economische ontwikkeling van Limburg in de toekomst. Al ziet Leo Linders van Jan Linders Supermarkten nog wel een belangrijke uitdaging: 'Het aantrekken van voldoende gekwalificeerde mensen.' Eerst was er nauwelijks werk en nu kost het dus steeds meer moeite om goed geschoolde werknemers te vinden.