
Voor menig vakantieganger is de vakantie pas echt begonnen als de karakteristieke stalen bogen over de Nieuwe Maas zijn gepasseerd. Wat weinigen beseffen is dat het hier om een oude én een nieuwe brug gaat, pal naast elkaar. Verslaggever Martijn de Rijk bekeek de zogeheten basculekelders die tussen 1961 en 1965 werden gebouwd en nodig zijn om de brug te kunnen openen.
Joost Abbink van Rijkswaterstaat legt uit: 'Bascule komt van een weegschaal, daar heb je ook een evenwicht nodig. Aan de ene kant zit het rijdek, aan de andere kant de ballastkist, het contragewicht. Dat zit onder het rijdek en zakt in onze kelder naar beneden. De ballastkist is 850 ton. De kelder is 24 meter diep en hermetisch afgesloten.'
Bert Knoester, ook van Rijkswaterstaat, gaat over alles waar het verkeer overheen rijdt. En daar kan hij wat opmerkelijks over zeggen: 'Deze brug heeft een staalconstructie met een houten rijdek.'
Weten of de brug nu open is? Kijk maar