Zakendoen19 dec '17 14:25Aangepast op 19 dec '17 14:45

Ondernemers in de bres voor Lelystad Airport

Auteurs: BNR Webredactie en Judith Laanen

Het verzet tegen de komst van Lelystad Airport is groot. Nu de groep ondernemers die vóór zijn hun vertrouwen in de beloftes uit het regeerakkoord beginnen te verliezen, komen ze in actie.

De Tweede Kamer vergadert vanavond of het vliegveld per 1 april 2019 open kan gaan, zoals in het regeerakkoord staat. Vandaag boden zowel tegenstanders als voorstanders petities aan de Tweede Kamer aan.

'Iedereen rekende erop'

Lees ook: 'Lelystad is niet lelijk'

De actiegroep 'Lelystad Airport moet door' die namens de ondernemers spreekt, vertelt voorman Dirkjan Verdoorn, springt nu in de bres voor het vliegveld omdat hun investeringen onder druk lijken te komen. 'Er was ons in 2015 toegezegd dat Lelystad Airport open zou gaan. Vanaf dat moment zijn ondernemers gaan investeren. Iedereen rekende erop. Onder de vorige regering en in het regeerakkoord staat heel duidelijk dat het vliegveld open gaat dus mag je er als ondernemer vanuit gaan dat je daar dan ook op mag vertrouwen.'

'Geluidshinder relatief laag'

Lees ook: 'Fout op fout bij berekeningen Lelystad Airport'

Verhalen over geluidsoverlast, verstoring van omliggende natuurgebieden, vliegroutes die hinder veroorzaken en moeten wachten op het opnieuw indelen van het luchtruim wuift de actiegroep weg. Met de huidige plannen van één vliegtuig per drie uur noemt Verdoorn de hinder 'relatief laag'. De planning stelt dat pas in 2023 het luchtruim opnieuw is ingedeeld en de vliegtuigen eens per 1,5 uur gaan vliegen, zegt Verdoorn. 'Dan gaan de vliegtuigen gelijk hoger vliegen. Dus de hinder zal in de eerstkomende periode relatief laag zijn.' Daar staat tegenover dat als het vliegveld er niet komt, alle economische ontwikkelingen eromheen stil komen te liggen en dat heeft gevolgen voor de investeringen, zegt hij.

'Indianenverhalen'

De tegenstanders die de komst van het vliegveld niet zien zitten, vertellen volgens Verdoorn 'indianenverhalen': 'Iemand in jullie programma had het over 45 vluchten per uur, dat komt werkelijk in geen enkel scenario voor.' De actiegroep is 'buitengewoon tevreden' met de tot maximaal 10.000 vluchten tot de herindeling van het luchtruim, zegt Verdoorn.

Of de actiegroep ook nog acties in petto heeft, hangt af van het Kamerdebat, zegt Verdoorn. De komende tijd wil de actiegroep meer handtekeningen verzamelen. Het debat staat gepland voor 20.45 uur vanavond.

Gerelateerde artikelen