BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Zakendoen

Ondernemers in de bres voor Lelystad Airport

  • BNR Webredactie,
  • Judith Laanen
dinsdag 19 december 2017, 14:25 Update: dinsdag 19 december 2017, 14:45

Het verzet tegen de komst van Lelystad Airport is groot. Nu de groep ondernemers die vóór zijn hun vertrouwen in de beloftes uit het regeerakkoord beginnen te verliezen, komen ze in actie.

ANP

De Tweede Kamer vergadert vanavond of het vliegveld per 1 april 2019 open kan gaan, zoals in het regeerakkoord staat. Vandaag boden zowel tegenstanders als voorstanders petities aan de Tweede Kamer aan.

'Geluidshinder door Lelystad Airport relatief laag'

'Iedereen rekende erop'

Lees ook

'Lelystad is niet lelijk'

De actiegroep 'Lelystad Airport moet door' die namens de ondernemers spreekt, vertelt voorman Dirkjan Verdoorn, springt nu in de bres voor het vliegveld omdat hun investeringen onder druk lijken te komen. 'Er was ons in 2015 toegezegd dat Lelystad Airport open zou gaan. Vanaf dat moment zijn ondernemers gaan investeren. Iedereen rekende erop. Onder de vorige regering en in het regeerakkoord staat heel duidelijk dat het vliegveld open gaat dus mag je er als ondernemer vanuit gaan dat je daar dan ook op mag vertrouwen.'

'Geluidshinder relatief laag'

Lees ook

'Fout op fout bij berekeningen Lelystad Airport'

Verhalen over geluidsoverlast, verstoring van omliggende natuurgebieden, vliegroutes die hinder veroorzaken en moeten wachten op het opnieuw indelen van het luchtruim wuift de actiegroep weg. Met de huidige plannen van één vliegtuig per drie uur noemt Verdoorn de hinder 'relatief laag'. De planning stelt dat pas in 2023 het luchtruim opnieuw is ingedeeld en de vliegtuigen eens per 1,5 uur gaan vliegen, zegt Verdoorn. 'Dan gaan de vliegtuigen gelijk hoger vliegen. Dus de hinder zal in de eerstkomende periode relatief laag zijn.' Daar staat tegenover dat als het vliegveld er niet komt, alle economische ontwikkelingen eromheen stil komen te liggen en dat heeft gevolgen voor de investeringen, zegt hij.

'Indianenverhalen'

De tegenstanders die de komst van het vliegveld niet zien zitten, vertellen volgens Verdoorn 'indianenverhalen': 'Iemand in jullie programma had het over 45 vluchten per uur, dat komt werkelijk in geen enkel scenario voor.' De actiegroep is 'buitengewoon tevreden' met de tot maximaal 10.000 vluchten tot de herindeling van het luchtruim, zegt Verdoorn.

Of de actiegroep ook nog acties in petto heeft, hangt af van het Kamerdebat, zegt Verdoorn. De komende tijd wil de actiegroep meer handtekeningen verzamelen. Het debat staat gepland voor 20.45 uur vanavond.

Zakendoen
Zakendoen

Zakendoen

Follow on twitter Visit on Facebook Email

Elke werkdag 12:00 tot 14:00 uur, live vanuit de studio of op locatie.

Hét zakelijke nieuwsprogramma van de Nederlandse radio. Presentatie: Thomas van Zijl

BNR app iTunes Spotify RSS
Mede mogelijk gemaakt door:
EconomieInfrastructuurLelystad AirportLuchtvaartMinisterie van Infrastructuur en Waterstaat
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Opinie | Lelijke eendje Italië

Opinie | Waarom heb ik dit niet bedacht?

Opinie | De min is echt groter dan deze 7,6 miljard

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Opinie | Kort en klein

Opinie | Lelijke eendje Italië

BREEKT | 'Invoeren avondklok was stap te ver, de overheid verliest grip op de crisis'

Na drie dagen rellen is het de kunst het hoofd koel te houden

Dorrie Eilers (Neptunus Structures) over de bouw van GGD-teststraten

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play