Binnenland13 mrt '18 14:26

Maakt de traditionele markt plaats voor hippe foodtrucks?

Auteur: Julia Bokdam

De traditionele markt vergrijst. De gemiddelde leeftijd van de bezoeker is 55 jaar of ouder. De omzet loopt terug en het aantal kramen daalt al jaren, blijkt uit cijfers van de Centrale Vereniging voor Ambulante Handel, de CVAH. De branchevereniging komt vandaag met een plan over hoe de markt kan overleven.

Volgens CVAH-voorzitter Henk Achterhuis moet er meer rekening worden gehouden met de wensen van de consument. Vaak zijn markten open op tijden dat veel mensen werken. 'Nederland is verdeeld tussen markten die de hele dag duren en ochtend- of middagmarkten. Het kwartje moet vallen dat het aanpassen van de openingstijden kan leiden tot betere resultaten.'

Geen jonge mensen meer

Veel mensen hebben vooroordelen over de markt. Een daarvan is dat je altijd contant geld op zak moet hebben. 'Wij hebben enorme sprongen gemaakt in een paar jaar tijd. Bij food-ondernemingen en daar waar veel bestedingen zijn, gaat zeventig procent al per pin.' Volgens Achterhuis is het dan ook niet zo dat de jonge doelgroep niet meer naar de markt wil komen. 'Wij horen heel vaak de geluiden van vergrijzing en en dat er geen jonge mensen meer op de markt komen. Maar als ze tijd hebben, vooral in en rond het weekend, dan komen ze wel.'

Vroeger gingen veel mensen ook naar de markt omdat het altijd zo lekker goedkoop was: je gulden was een spreekwoordelijke daalder waard. Nu is dat anders. 'We moeten niet meer willen roepen dat we goedkoper zijn dan de Actions van deze wereld. We moeten het op onze eigen manier doen en zorgen dat de markt weer gezellig en trendy wordt.' Of de kousenboeren verdwijnen en er alleen nog maar hippe cappuccino's worden geserveerd bij foodtrucks, ligt volgens Achterhuis aan de consument. 'Hoe lang iets nog in de winkel of de markt te koop is, bepaalt de koper. Dat gaan we meemaken.'

Verdwijnt de markt?

Achterhuis is niet bang dat de markt verdwijnt. 'We moeten kijken hoe de markt er over vijf of tien jaar uitziet. Wij moeten onmisbaar blijven in het straatbeeld. Het is nog altijd zo dat de dagen waarop er markt is in het centrum, ook ondernemers in de winkels beter scoren. We moeten goede plannen maken.'

Gerelateerde artikelen