Binnenland23 jan '19 16:19Aangepast op 23 jan '19 18:18

'Meer verkeersslachtoffers met huidige beleid'

Auteur: BNR Webredactie

Het kabinet wil minder verkeersslachtoffers, minder ernstig gewonden en minder doden. In 2050 zouden er nul verkeersdoden moeten zijn. Maar met het huidige beleid krijgen we meer gewonden, blijkt uit een prognose van het Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV).

Volgens SWOV-directeur Peter van der Knaap stijgt het aantal ernstig gewonden in het verkeer tot boven de 31.000 als er geen nieuwe maatregelen komen. Het aantal doden daalt licht, maar minder dan je hoopt, zegt Knaap. 'Dat komt deels door de groei van de mobiliteit. Een belangrijke factor daarbij is ook de vergrijzing. We zien met name mensen op fietsen, scootmobielen en gemotoriseerde tweewielers als groepen die groeien in het aantal slachtoffers.'

Er ligt wel een strategisch plan verkeersveiligheid, zegt Van der Knaap. 'Maar op basis van dit plan kunnen we niet doorrekenen wat de effecten zijn, daar ontbreekt het aan concrete maatregelen.' Er is volgens Van der Knaap 15 miljard euro nodig om het aantal slachtoffers te doen verminderen. 'Dat geld moet op de eerste plaats toe naar het veiliger maken van infrastructuur. Innovatie is ook van belang. Er is veel winst te halen als het gaat om voertuigveiligheid. En handhaving is een hele belangrijke investering om te doen om te zorgen dat je uiteindelijk de kosten van verkeersonveiligheid, die bedragen 14 miljard per jaar, naar beneden te krijgen.'

VVD-Kamerlid Remco Dijkstra is het met Van der Knaap eens dat er maatregelen genomen moeten worden. 'We moeten inzetten op veiligere infrastructuur. Je ziet dat 82 procent van de ongelukken op de gemeentelijke en provinciale wegen zit. Af en toe moet je een boom weghalen als die in een bocht staat, bijvoorbeeld. Maar er is meer. Ook de aanpak, het gedrag van mensen, verkeershufters, rijden onder invloed, afleiding in het verkeer. Verkeersovertreders, mensen die roekeloos rijden, moet je zwaarder kunnen straffen. En er zijn kwetsbare deelnemers aan het verkeer, daar moet je met de inrichting rekening mee houden.'

rvang met tekst

Gerelateerde artikelen