Hoe kun je 'online aso's' aanpakken?
Je zal 't geregeld zien in je eigen timeline: grove of gemene reacties op berichten over zware verkeersongelukken waarbij notabene doden zijn gevallen. Slopend voor de nabestaanden die dat soort berichten ook zien, zegt Slachtofferhulp Nederland. Daarom startten ze vandaag een campagne.
Social media-expert Diederik Broekhuizen vindt de campagne indrukwekkend, maar vraagt zich af of het werkt. 'Ik hoop dat de juiste mensen het kijken.' Ook Sonja Loth van SOCIAL.INC betwijfelt of dit de juiste methode is. 'Het is een integer, oprecht filmpje wat totaal niet zal binnenkomen bij mensen die hatelijke berichten plaatsen. Op het moment dat je het al prima vindt om schofferende opmerkingen te maken over echt wel persoonlijk leed dan is nog kleiner leed zoals dit verhaal niet iets waardoor je stopt.'
Wat we wel kunnen doen? 'Erop reageren en ze erop aanspreken', zegt Broekhuizen. 'Ik zou ze een bericht sturen'. Ook educatie is belangrijk, vindt hij. 'We hebben sinds tien jaar sociale media in ons leven. Ik heb soms het idee dat we ons er niet genoeg bewust van zijn wat dat met ons doet en hoe we ons erop moeten gedragen. Voor een deel moet het onderwijs mensen daarin opvoeden.'