In grote steden is die stijging zelfs nog een stuk groter. Vooral in steden als Den Haag, Rotterdam en Utrecht was de groei met 36 procent het hoogst. Volgens CEO Jeroen Lokerse van Cushman & Wakefield lopen we daarmee achter op landen als het Verenigd Koninkrijk en de VS. 'Daar zag je deze trend al veel eerder. Nederland is een calvinistisch land, eenvoud zit in onze aard. Nu zie je dat we dat broodje kaas eindelijk vervangen door iets luxers.'
Behalve dat het gaat om grote Amerikaanse merken als Subway en Starbucks, doelt Lokerse vooral op 'puur Nederlandse merken' zoals het Amsterdamse Loetje en het Utrechtse Yoghurt Barn. 'Mede door de hulp van investeerders zijn dit soort bedrijven de afgelopen jaren gigantisch gegroeid. Je ziet deze markt echt professionaliseren.' En ook andere winkels zouden ervan profiteren doordat de verblijfsduur van mensen in winkelstraten wordt verlengd.

De kritiek dat dit soort zaken zorgen voor eenheidsworst wuift hij weg. Eerder moest in Amsterdam de wildgroei van 'Nutella-winkels' aan banden worden gelegd. 'Ik durf wel te stellen dat al deze nieuwe plekken er juist voor zorgen dat de diversiteit toeneemt.'