Binnenland12 aug '19 07:49Aangepast op 12 aug '19 10:45

Supermarkten schieten als paddenstoelen uit de grond

Auteur: BNR Webredactie

Vorig jaar openden in Nederland bijna tweehonderd supermarkten de deuren. Dat waren er aanzienlijk meer dan de gemiddeld honderd die sinds 2015 jaarlijks de deuren openden. Volgens een rapport van Colliers International zijn er inmiddels meer dan 6.338 supermarkten, met een gezamenlijk vloeroppervlak van 4,7 miljoen vierkante meter. Retaildeskundige Paul Moers vindt dat het volkomen doorslaat met de groei van het aantal supermarkten.

De supermarkt is inmiddels goed voor een zevende van het totale winkeloppervlak. Toch is het aantal vierkante meters per inwoner laag in vergelijking met sommige andere landen. Hier is dat 0,27 vierkante meter per inwoner, terwijl dat in Duitsland en Denemarken 0,42 is. Wij zitten op lijn met Engeland en Polen.

Marktaandeel

Het online marktaandeel is met 30 procent gestegen naar 3,6 procent en dat zal naar verwachting oplopen naar 25 procent in 2025. Toch blijft de omzet van fysieke supermarkten rond de 38 miljard euro per jaar schommelen. Dat komt onder meer door bevolkingsgroei. Bovendien groeiden de jaarlijkse supermarktuitgaven per inwoner van 2.300 euro naar 2.500 euro.

LUISTER OOK: Nederlanders vaker naar producent in plaats van supermarkt

LUISTER OOK: Supermarktaanbiedingen vaak ongezond


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen